Het Glazen Huis van 3FM zet je stad op de kaart

Ruim 7 ton betaalt Heerlen om de benefietactie van radiozender 3FM te houden. Goed besteed geld, vindt het stadsbestuur.

Het Pancratiusplein in Heerlen is van 18 tot en met 24 december de locatie van 3FM Serious Request. Foto Chris Keulen

Barry Braeken verontschuldigt zich als hij de verslaggever een hand geeft. Zijn verschijning, spijkerbroek, oude trui, fles cola in de hand, is vandaag niet erg ‘wethouderachtig’. Het heeft alles te maken met zijn agenda na dit interview. Net als veel van zijn ambtenaren klust de Heerlense PvdA-bestuurder de rest van de dag voor het goede doel: 3FM’s Serious Request.

In Braekens stad sluiten de diskjockeys Domien Verschuuren, Paul Rabbering en Giel Beelen zich vanaf vandaag een week op in het Glazen Huis. Van daaruit maken ze een week lang radio en zamelen ze geld in voor het Rode Kruis, terwijl ze niet eten en leven op speciale sapjes. Dit jaar zetten zij zich in voor kinderen en jongeren in oorlogsgebieden (Syrië, Jemen, Zuid-Soedan en de Centraal Afrikaanse Republiek).

Het is de eerste keer dat de 3FM-actie Limburg als uitvalsbasis kiest. Maastricht zag bewust af van het binnenhalen van Serious Request. De provinciehoofdstad wordt in de decembermaand al overspoeld door winkelpubliek en heeft dan bovendien al haar eigen winterevenement Magisch Maastricht.

Elk jaar proberen zo’n drie tot vijf gemeentes Serious Request binnen te halen. „Vergelijk het vooral niet met de Olympische Spelen waar kandidaatsteden per se hele bidboeken moeten inleveren”, waarschuwt 3FM-woordvoerder Paul Westgeest. „Een gemeente moet serieus willen en bereid zijn om 175.000 euro bij te dragen aan onze productiekosten. Als aan die voorwaarden is voldaan, dan gaan we naar de steden toe. Dan komt het aan op het gevoel dat wij erbij krijgen.”

Ook spreiding over het land speelt een rol. Westgeest: „3FM verblijft al jaren met plezier in Heerlen tijdens Pinkpop. Maar met Serious Request waren we nog niet eerder in Limburg.”

Half miljoen

Voor de gemeente van keuze blijft het niet bij die 175.000 euro. Heerlen steekt nog eens een half miljoen in bijkomende kosten: beveiliging, dranghekken, openbare toiletten, extra fietsenstallingen, infozuilen, dat soort werk.

Niet alleen het Pancratiusplein met het Glazen Huis, maar ook andere plekken in de stad moeten bruisen. Ook om te voorkomen dat de dj’s alle aandacht wegzuigen, waar middenstanders in vorige steden eerder over klaagden. Maar Heerlens belangrijkste doelen zijn trots en saamhorigheid kweken en de stad promoten.

Voor de PvdA’er Ralf Krewinkel, nog geen half jaar burgemeester in Heerlen, voelt de komende week als een soort goedmakertje. In een vorig politiek leven was hij wethouder in het naburige Kerkrade, een gemeente die tevergeefs probeerde om het Glazen Huis in 2012 en 2013 binnen de grenzen te krijgen. „Je merkte aanvankelijk de twijfel bij 3FM over Kerkrade. Niet erg groot. Geen studentenstad. Toen ze kwamen kijken op Witte Donderdag hadden we een muziekevenement georganiseerd en stond de hele Markt vol met scholieren. Daar waren ze zichtbaar van onder de indruk.”

Tim Weijers, toen en nu wethouder namens Burgerbelangen, was destijds nog een twintiger. „Als jonge honden waren Ralf Krewinkel en ik enthousiast voor het idee. Bij de rest van het college heerste aanvankelijk scepsis. Dat veranderde toen we de bid uitwerkten.”

Bloody Serious

Burgemeester en wethouders werden uiteindelijk zelf ook muzikaal actief. Ze richtten de Bloody Serious Band op, maakten een single (‘Better everyday’) en hulden zich voor de videoclip en het promotiemateriaal in kleding met de nodige ‘street credibility’. Krewinkel (destijds zelfs voorzien van aanplaksnor): „De hele stad hing op een gegeven moment vol met onze affiches.”

Toch greep Kerkrade twee keer mis. Onder meer Enschede klopte de Limburgers. Krewinkel: „Wel een studentenstad. Net als Kerkrade in een uithoek. En in het oosten was Serious Request ook nog nooit geweest.”

Kerkrade liet het bij de twee keer. Dertigduizend euro kostten de kandidaturen en dan vooral de eerste met het feest op de Markt en de Bloody Serious Band. Goed besteed geld, vindt wethouder Weijers nog altijd. „We hebben veel media-aandacht gekregen, uit het Marktfeest van toen is de jaarlijks door duizenden jongeren bezochte White Thursday Party ontstaan en mensen durven sindsdien sneller naar de gemeente toe te komen met ambitieuze plannen voor evenementen .”

    • Paul van der Steen