Dit zijn de meest empathische bedrijven (volgens deze index)

Veel winst en stijgende beurskoeren? Leuk hoor. Maar in deze tijd draait het om empathisch handelen. Welke bedrijven presteren op dat gebied het beste?

Een stijgende beurskoers, mooie winstcijfers. Het zijn voor de hand liggende graadmeters van hoe een bedrijf er voor staat - en zeker niet onbelangrijk. Maar in tijden waarop Facebook- en Twitter-tijdlijnen al snel volstromen met kritiek, is de wijze waarop de corporates met hun klanten omgaan, des te belangrijker geworden. Om hun werknemers niet te vergeten; een slechte recensie over de baas is immers ook zo gegeven op sites als Glass Door.

Zie daar, de opkomst van de ‘empathische organisatie’; die flexibel is voor zijn werknemers, vriendelijk - en als het kan gevat - reageert op sociale media. Die het belangrijk vindt dat de top geen mannenbolwerk is. Het zijn enkele criteria op basis waarvan Lady Geek, een Brits consultancybureau, voor het tweede jaar op rij de Global Empathy Index heeft opgesteld. 160 bedrijven, voornamelijk multinationals, werden langs de empathiemeetlat gehouden.

De grote winnaars: onder meer Microsoft, dat onlangs nog aankondigde twee vrouwen aan zijn raad van bestuur toe te voegen, en Facebook, dat werknemers die een kind krijgen 4.000 dollar baby cash meegeeft. En dat was nog vóór Zuckerberg beloofde zijn vermogen weg te geven. Ook een Nederlands bedrijf haalde de top 15: Unilever, het bedrijf met ‘s lands groenste topman.

Er zijn wel enkele kanttekeningen bij deze index te plaatsen. Het betreft een Brits onderzoek; de mentaliteit van Britse werknemers en waardering van Britse consumenten kan verschillen met die van hier. Bovendien zijn alleen berichten geanalyseerd die in oktober op sociale media werden: zo’n 500.000 in totaal. Was er net die week een storing, of een relletje, dan komt een bedrijf er al snel bekaaid van af.

Toch geeft het wel degelijk een aardig inzicht in de mate waarin bedrijven worden gewaardeerd - of niet. Zo bungelt Ryanair niet geheel verrassend onderaan de lijst. De lowbudgetmaatschappij staat niet bepaald bekend om zijn klantvriendelijkheid of ruimhartig personeelsbeleid. Of wat te denken van Abercrombie - “We go after the cool kids” - & Fitch? Dat ook zij zich realiseren dat ze daar niet meer mee wegkomen blijkt wel: beide zijn een charmeoffensief gestart.