2015 in vijf grote Twitterstormen

De Bijenkorf bedacht gouden Pieten en een strandtent stuurde een ALS-patiënt weg, met #ophef tot gevolg. Meer bedrijven kregen dit jaar met Twitterstormen te maken.

Foto ANP

Twitterstormen zijn net stevige onweersbuien. Meestal zie je ze aankomen en kan je je er als bedrijf op voorbereiden, maar soms steken ze onverwacht heftig op en moet je maar ergens zien te schuilen. Deze vijf bedrijven kwamen dit jaar in een Twitterstorm en zo zie je dat terug in een data-analyse.

1. De gouden Pieten van de Bijenkorf

Het was een jaarlijkse Sinterklaastraditie binnen warenhuis de Bijenkorf. In hun grote winkels klommen Pieten aan een touw omhoog. Ze waren zwart, hadden dikke rode lippen, oorbellen in en een enkeling had ook vleugels. Daar wilde de Bijenkorf van af. In augustus werd aangekondigd dat de Zwarte Pieten vanaf dit jaar goud zouden worden.

De vergulde Pieten zouden beter bij de nieuwe en luxere koers passen, liet het warenhuis weten. Voorstanders van Zwarte Piet ontstaken in woede, nog ver voor de pepernoten in de winkel lagen.

Later in het jaar was de Bijenkorf nog twee keer trending bij de laatste Doldwaze Dagen. Maar er werd niet half zo heftig over getweet als over de gouden Pieten. “We hadden dit wel verwacht”, zegt een woordvoerder van de Bijenkorf. “We wilden zelf graag de regie houden over dit onderwerp, vandaar dat we het al in augustus naar buiten brachten.”

2. Pieter Steinz en strandpaviljoen Parnassia

De Bloemendaalse strandtent Parnassia kwam begin augustus in het nieuws omdat de bediening ALS-patiënt en NRC-literatuurcriticus Pieter Steinz van het terras zou hebben gestuurd. 

Later zei de eigenaar van het strandpaviljoen dat het voorval berustte op een misverstand. De Twitterstorm was toen al losgebarsten.

Parnassia besloot de dagomzet (16.666 euro) aan Stichting ALS te doneren en sprak de kwestie uit met de familie Steinz. Eigenaar Hans Slewe kreeg bedreigingen naar zijn hoofd, zegt hij nu:

“Sociale media zijn dan een soort publieke schandpaal. En het leek wel: hoe heftiger de reactie, hoe beter. De mensen die het meest scholden kregen de meeste likes en complimentjes van vrienden.”

3. Korting voor je data bij Achmea

Verzekeraar Achmea werd dit jaar genomineerd voor de Big Brother Award, een prijs van burgerrechtenbeweging Bits of Freedom voor de grootste privacyschender van het jaar. Die nominatie had Achmea te danken aan een plan waarmee ze klanten korting op hun premie bieden in ruil voor hun privédata.

De verzekeraar wil kastjes in de auto’s en huizen van verzekerden plaatsen om te zien hoe gezond en veilig zij leven. Critici draaiden het om: wie privacy wil moet bij Achmea schijnbaar meer betalen.

4. De tien redenen van VIVA

Vrouwenblad VIVA maakt op haar website graag lijstjes met redenen om iets wel of niet te doen. Acht redenen waarom je bijvoorbeeld nú naar de Winterefteling moet gaan. In april gaf het blad tien redenen om een donkere man te daten. Een Twitterstorm stak snel op: dit was racistische en naïeve stereotypering vonden velen.

VIVA was het uiteindelijk met de critici eens en verwijderde het artikel. In een hoofdredactioneel commentaar schreef het blad:

“We hebben de post meteen verwijderd, omdat dit stuk kwetsend, kortzichtig en gewoon fout was.”

5. De brand bij Chemelot

Industrieterrein Chemelot in Geleen was dit jaar meerdere keren in het nieuws. In juli lekte er tot twee keer toe kunststofpoeder uit een chemische fabriek; in oktober bleek chemiebedrijf Sitech te veel van de chemische stof pyrazool in de Maas te dumpen.

Maar de echte Twitterstorm stak op tijdens de brand van 9 november. De brand ontstond tijdens werkzaamheden op het dak van één van de bedrijven. Een grote rookzuil ontwikkelde zich en omwonenden werd geadviseerd om binnen te blijven en ramen gesloten te houden.

In de eerste uren was er veel onzekerheid over hoe gevaarlijk eventueel vrijgekomen stoffen waren. Op de dag van de brand waren er ruim 7.500 berichten over op sociale media.

Wat geldt voor alle bedrijven: de storm op sociale media was heftig, maar ook van korte duur. Binnen een dag halveerde het aantal berichten op sociale media en na twee á drie dagen was het weer op het normale niveau.