Minister Schultz stelt onderzoek in naar heli’s Kustwacht

Foto ANP

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur, VVD) laat een onafhankelijk onderzoek instellen naar de helikopters van de Kustwacht. Dit heeft ze donderdagochtend toegezegd op aandringen van D66. Volgens luchtvaartdeskundigen voldoen de helikopters op meerdere punten niet aan de minimale reddingseisen. Schultz zei hierover „geen misverstand” te willen laten bestaan.

Woensdagavond weersprak de minister de bevindingen van onder meer pilotenvakbond VNV nog. Deskundigen van de bond hadden berekend dat de drie helikopters met alle vereiste bemanning, apparatuur, brandstof en drenkelingen aan boord, het eigen maximaal toegestane gewicht van 4.300 kilo overschrijden. De berekeningen werden bevestigd door helikopterexpert Jos Stevens van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum. Hij noemde de berekeningen zelfs nog aan de voorzichtige kant.

De vakbond noemde ook andere eisen voor reddingsoperaties waaraan de helikopters niet voldoen. Een mobiel brandweerteam paste al helemaal niet in de helikopter. En de helikopter die in Rotterdam staat, zou niet binnen anderhalf uur ter plaatse kunnen zijn. De deskundigen baseerden zich op dezelfde twee rapporten (Rijkswaterstaat, inspectie) als de minister, die daaruit alleen heel andere conclusies trok. De kanttekeningen van de bond bij de controlerapporten beslaan in totaal 20 pagina’s.

Eerder bleek uit onderzoek van NRC al dat de Kustwachthelikopters niet aan alle eisen voldeden. Eisen die volgens een document van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu per helikopter gelden en „minimaal benodigd” zijn om reddingen op zee „veilig en effectief uit te kunnen voeren”. Een helikopter kan niet automatisch stilhangen in de lucht. Twee hebben geen ingebouwde infraroodcamera. Geen van alle mogen vliegen in weer waarin zich ijsafzetting kan voordoen.

Ook toen ontkende de minister in de Tweede Kamer. Het was voldoende als een van de drie aan de eisen voldeed, zei ze, terwijl boven de eisen staat dat ze per helikopter gelden. En de helikopters moesten niet in maar onder bepaalde weersomstandigheden kunnen vliegen. Dat betekende volgens haar dat als de piloten onderweg „een vrieslaag” ontdekten, ze eronder door konden vliegen.