‘Met heibedrijf Steenman’

Thomas Rueb belt Vincent Steenman (42) uit Oosterblokker. Zijn bedrijf heeft ‘de slechtste slogan van 2015’.

Ontwerp Marika Beier

Baalt u ervan?

„Nee joh, helemaal niet. Mijn naam komt op deze manier heel veel naar voren. ‘Vrouwonvriendelijk’ hoor ik weleens, maar ze komen er vanzelf achter dat het allemaal een grapje was. De reacties zijn eigenlijk vooral positief. Een beetje gevoel voor humor mag toch best in Nederland?”

Waar komt deze slogan vandaan?

„Ik heb hem niet eens zelf bedacht. Er zit hier een vrij fanatieke fietsgroep in het dorp. Zij dragen een fietsbroekje met de namen van allemaal ondernemers uit de buurt erop. Sponsors, zeg maar. Ik sta toevallig op de achterkant. Arjan Wevers, één van de fietsers, dacht: als ik die zin er nou eens bij plak, dan is dat best wel geinig. Het plaatje van die billen heeft iemand later van internet gehaald.”

Maar waarom heeft u er de bedrijfsslogan van gemaakt?

„Wat mensen zich niet helemaal lijken te realiseren: dit was alléén mijn slogan tijdens carnaval. Het heeft maar één week in het krantje van het dorp gestaan, met een oplage van niets, dat is alles. Ik ben ook niet de enige. Een ander bedrijf uit het dorp zit in de geveltechniek, die maken ook elk jaar reclame in het boekje. Gevel – dat kun je natuurlijk op meerdere manieren bekijken. Je snapt wel waar ik naartoe wil?”

En toch heeft u gewonnen.

„Na carnaval ging het al erg hard op internet, tot in het buitenland aan toe, met name België. En nu is hij dus door 10.000 mensen verkozen tot slechtste slogan van Nederland en Vlaanderen. Men dacht dat het écht mijn bedrijfsleus was. Kijk dan maar eens op mijn website, ziet er toch anders uit.”

Anders hadden wij elkaar nooit aan de lijn gehad.

„Precies! Dus dat is helemaal goed. Ik word nu platgebeld door de media. Radiozenders, Hart van Nederland, ik heb nog geskyped met die jongen van RTL Late Night. Volgend jaar gaan we eens kijken of dit ook goed voor de zaken is geweest.”