Geen SUV’s meer in New Delhi

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Inwoners van New Delhi die van plan waren een SUV of andere zware auto te kopen hebben pech. Het Hooggerechtshof heeft een tijdelijk verbod gelast op de verkoop van dieselauto’s met een capaciteit van 2000 cc of hoger, in de hoop dat de verstikkende smog in de Indiase hoofdstad zo iets minder wordt. Dat schrijft Reuters.

Tot 31 maart liggen de verkopen van deze auto’s stil. Precies in de wintermaanden is de smog in Noord-India op zijn hevigst.

Niet alleen de gegoede klasse van New Delhi zal ongelukkig zijn met het verkoopverbod, ook de autofabrikanten roeren zich. Van alle auto’s die Daimler-Mercedes in India verkoopt, gaat een kwart naar de regio rond Delhi. Het verkoopverbod heeft volgens het bedrijf een ‘ernstige impact’ op de groeiplannen van het bedrijf in India. Een woordvoerder van Daimler-Mercedes zei tegen Reuters:

We moeten ook in overweging nemen dat er banen verloren zullen gaan bij autodealers en bij de producenten van dieselmotoren.

Niet alleen autofabrikanten zitten met de gebakken peren, ook Uber en lokale concurrent Ola hebben de opdracht gekregen al hun dieselauto’s om te ruilen met auto’s die rijden op gas.

Huawei komt toch naar Amerika

De Chinese telecomgigant Huawei Technologies waagt zijn eerste stapjes op Amerikaanse bodem, schrijft de Wall Street Journal. Na Samsung en Apple is Huawei de grootste speler in de wereldmarkt voor smartphones. Volgende maand neemt Huawei onder andere de Mate 8 smartphone mee naar de technologiebeurs in Las Vegas.

En dat is best opvallend. Huawei is praktisch verbannen van de Amerikaanse markt, nadat het Amerikaanse Congres vaststelde dat apparatuur geleverd door het bedrijf gebruikt zou kunnen worden om Amerikanen te bespioneren. Onzin, volgens Huawei, maar hun reputatie is nu al bezoedeld.

Voor Huawei is Amerikaans succes een belangrijke formule om verder te groeien. De V.S. is immers de grootste markt voor dure smartphones ter wereld. Om de Amerikaanse consument beter te leren kennen opent het Chinese bedrijf binnenkort een softwarestudio in San Francisco.

Toyota verkoopt minder auto’s in opkomende markten

Toyota gaat een wat minder goed 2016 tegemoet, schrijft de Financial Times. Nee, de Japanse autofabrikant, de grootste ter wereld, kampt niet met schandalen als Volkswagen, maar voelt wel de gevolgen van de economische crisis in opkomende markten.

Juist de snel ontwikkelende economieën van bijvoorbeeld Zuidoost-Azië zijn traditioneel belangrijke afzetmarkten voor Toyota. Nu de economische groei daar stagneert neemt ook de vraag naar nieuwe auto’s af. Verkoopcijfers in landen als Thailand en Indonesië hollen achteruit, met dalingen tot wel 20 procent.

In de V.S. en andere rijke landen verwacht het concern nog wel een verkoopstijging te realiseren. Daarom denkt het bedrijf volgend jaar in totaal toch evenveel nieuwe auto’s te verkopen als het dit jaar deed. De pas op de plaats komt voor Toyota niet ongelegen, zegt analist Satoru Takada in de krant:

In plaats van grotere verkoopcijfers zal het bedrijf zich nu richten op het verbeteren van zijn positie bij hybride auto’s, brandstofceltechnologie en zelfrijdende auto’s.

Die technieken slaan aan, in ieder geval in Toyota’s thuismarkt Japan. Nieuwe modellen als de laatste Prius moeten daar volgend jaar voor een verkoopgroei van drie procent zorgen.