Dit schrijven andere media vandaag

Dit zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere media.

De partners van Deloitte gaan niet akkoord met een verzoek voor een vast salaris voor topmannen Peter Bommel en Floris Deckers. Dat meldt De Telegraaf. President-commissaris Floris Deckers wil het salaris van Bommel vastleggen op 800.000 euro per jaar. Twee andere bestuursleden wil hij jaarlijks 650.000 euro betalen.

Deckers zou volgens een aanwezige stampvoetend de zaal verlaten hebben toen de daarvoor benodigde statutenwijzigingen tijdens een partnervergadering werd afgewezen. Een grote groep partners vindt de voorgestelde bedragen veel te hoog. Het salaris van bestuursleden van Deloitte is nu nog gekoppeld aan het winstaandeel.

Binnen de accountancy in Nederland wordt gewerkt aan hervormingen die het vertrouwen van de burger in de bedrijfstak na de vele schandalen weer moeten herstellen. In de plannen daarvoor staat onder meer dat bestuurders van grote concerns voortaan ‘een beloning dienen te ontvangen die is vastgesteld door de raad van commissarissen en die geen directe relatie heeft met de winstgevendheid van de organisatie in het betreffende jaar’. Volgens Deloitte wordt in maart opnieuw over het salaris vergaderd.

Innovatie in sponsering lokale voetbalteams

Wie iedere zondag recreatief op het voetbalveld staat weet waarschijnlijk hoe lastig het is om ieder jaar het hele team weer in een gloednieuw tenue te steken. Shirtsponsors staan meestal niet in de rij voor amateurclubs. De Volkskrant heeft een interview met Jip Maathuis, een 18-jarige HBO-student die met zijn bedrijf Brandfit de zoektocht naar sponsors uit handen neemt.

Brandfit brengt nationale en internationale bedrijven in contact met amateurclubs door het hele land die op zoek zijn naar shirtsponsors. Zo pingelen de C-tjes in Oost-Souburg misschien volgend seizoen met Ziggo op hun borst.

Binnen twee weken hadden 120 voetbalclubs zich aangemeld voor het aanstaande seizoen. Dat zijn zo’n 20.000 voetbalshirts. Met veertig bedrijven lopen er onderhandelingen om clubs te sponsoren. Volgens Maathuis zitten daar ook ‘A-categorie’ bedrijven bij, maar hij wil niet zeggen welke:

“We willen amateurclubs aan ons binden die echt geloven in ons model en zich niet alleen maar laten lokken door wat grote namen.”

Bovendien wil het bedrijf slechts één sponsor per bedrijfstak hebben, dus één zuivelfabrikant, één frisdrankenconcern en één biermerk. Brandfit werkt niet alleen met grote bedrijven, ook kleinere ondernemers kunnen zich aanmelden.

Rabobank waarschuwt voor phishing via sms

De Rabobank waarschuwt voor valse sms-berichten waarin klanten gevraagd wordt om persoonlijke gegevens. Dat bericht de NOS.

Volgens de bank zijn er de afgelopen dagen tientallen meldingen binnen gekomen over phishing via sms:

“Wij denken dat ze momenteel in bulk worden verstuurd. Dat zouden er honderden, maar ook duizenden kunnen zijn.”

Op de website van de Rabobank staan voorbeelden van de sms-berichten, waarin beweerd wordt dat de betreffende klant’s bankpas dreigt te verlopen of er wordt een veiligere bankpas aangeboden. In het bericht staat een link en wie daarop klikt komt uit op een website waar gevoelige informatie zoals bankrekeningnummer en pincode ingevoerd moeten worden.

De Rabobank benadrukt dat de bank nooit op deze manier klanten zal benaderen.