De University of California gaat nog meer investeren in Silicon Valley

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De University of California wil nog meer gaan profiteren van Silicon Valley. Het onderwijsinstituut kondigde vannacht aan dat het 250 miljoen dollar aan durfkapitaal zal gaan investeren in startups die hun alumni oprichten, meldt Techcrunch. In een verklaring liet bestuursvoorzitter Janet Napolitano weten dat het fonds het ondernemerschap binnen de universiteit wil stimuleren. Napolitano:

“This venture will support the research and entrepreneurship of UC faculty and student researchers whose discoveries can benefit people throughout California, the nation and the world”.

Het fonds richt zich overigens niet alleen op afgestudeerden, maar ook op studenten en hoogleraren, die werkzaam zijn op de levenswetenschappen, energie, landbouw en technologie. Vivek Ranadivé, ondernemer en de eigenaar van het Californische basketbalteam Sacramento Kings, zal aan het roer gaan staan van het fonds van de University of California. Hij heeft er zin in om de 250 miljoen dollar uit te gaan geven aan veelbelovende startups:

“I look forward to supporting fellow entrepreneurs and growing innovative, value-driven enterprises with a mission to advance our society and make the world a better place”.

De University of California heeft volgens Techcrunch meer patenten op haar naam staan (van meer dan achthonderd startups) dan elke andere universiteit. De organisatie onderhoudt ook al meer dan dertig incubators en accelerators voor veelbelovende ondernemers. Naast een mooi gebaar aan de startup-cultuur in Californië, zou het fonds natuurlijk ook de nieuwe Facebook, Google of Uber kunnen financieren. Dat zou erg fijn zijn voor de University of California en een mooie toevoeging aan de inkomsten van de investeerderstak van het onderwijsinstituut, UC Investments, dat al een portfolio van 100 miljard dollar beheert.

Boze kijkers bij CNN

CNN maakte dit keer al kijkers boos vóór het begin van hun Republikeinse debat in Las Vegas, merkte The Wall Street Journal op. Al dagen telde een klok af naar het begin van het zogeheten ‘undercard’ evenement. In dit eerste deel van het vijfde Republikeinse debat mochten de kandidaten die het laagst in de peilingen staan debatteren. Maar toen die aftelklok de nul bereikte om zes uur ‘s avonds, telde CNN er pardoes een half uur bij op.

Waarom? Dat is onduidelijk. Volgens boze twitteraars maakte CNN op slinkse wijze misbruik van de kijker. Die dacht dat het debat, dat vast opnieuw goed bekeken zou worden (Fox behaalde vorige maand 13,5 miljoen kijkers, het CNBC debat daarvoor 14 miljoen), om zes uur zou beginnen. Maar nu kon CNN nog een paar reclames laten zien, terwijl politieke junkies smachtend verlangden naar de optredens van de - niet zo kansrijke - kandidaten Mike Huckabee, Rick Santorum, Lindsey Graham en George Pataki.

Twitter avatar StuPolitics Stuart Rothenberg As usual, the CNN countdown clock was a fraud.
Twitter avatar joe___nelson Joe Nelson So CNN just added 30 minutes to their countdown clock for the undercard debate. Did Graham get the vapors? #GOPDebate
Twitter avatar paigelav Paige Lavender CNN for real had a countdown clock to their debate countdown clock

Franse hotels verzetten zich tegen Airbnb

Een grote tegenslag voor Airbnb in Frankrijk. De hotelsector zette de Franse NS, de Société nationale des chemins de fer français (SNCF), onder druk om hun samenwerking met de verhuurdienst op te zeggen. En slaagde daarin. Net voordat de spoorwegen het partnerschap groots zou aankondigen in een persconferentie, schrijft re/code.

De samenwerking zou er als volgt uit hebben gezien: op de website van SNCF zouden gebruikers hun woning beschikbaar kunnen stellen op Airbnb in ruil voor gratis treinkaartjes. Logischerwijs was Airbnb niet erg blij met de verrassende beslissing van SNCF. Dat liet het bedrijf vanuit San Francisco dan ook weten weten in een verklaring:

“It’s sad to see the big hotel lobbyists and their allies oppose a partnership which benefits hard-working families who want to make a little extra money to help pay their bills and save money when they travel by train. The Airbnb community has welcomed almost 4 million visitors to France in the last 12 months, and through partnerships like this we are committed to further growing tourism in France, a goal all companies in the sector should share.”

Het uit elkaar vallen van de samenwerking tussen de SNCF en Airbnb is mogelijk ook pijnlijk voor een Frankrijk dat lijdt onder de gevolgen van de aanslagen in Parijs. Het land heeft te kampen met dalende toeristenaantallen sinds 13 november.