Wat Nederland googlede in 2015: Je suis Charlie en Koningsdag

De lijst van Google geeft een aardig beeld waar Nederlanders zich zoal mee bezighouden als ze zich tot de zoekmachine wenden.

De lijst van Google geeft een aardig beeld waar Nederlanders zich zoal mee bezighouden als ze zich tot de zoekmachine wenden. foto Google / EPA

Het is december en dat betekent lijstjesmaand. Twitter telde voor 2015 al het aantal hashtags en YouTube de views. Google bracht woensdagmorgen de lijst met populairste zoektermen op de zoekmachine naar buiten, en wat blijkt? Nederlanders zochten het afgelopen jaar onder andere naar ‘Koningsdag’, ‘Je suis Charlie’ en ‘hoe werkt snapchat’.

De lijst van Google geeft een aardig beeld waar Nederlanders zich zoal mee bezighouden als ze zich tot de zoekmachine wenden. Zo was Agario de snelst stijgende zoekterm van 2015. In het spel, geschikt voor Android en IOS, besturen spelers een cel in een grote kaart en moeten zij andere cellen opeten om groter te worden.

Op plek twee en drie bij trending zoekopdrachten staan Boer Zoekt Vrouw en Joost Zwagerman.

Bekijk hier de interesse in de loop der tijd van Agario:

Lijstjes

Op de lijst met snelst stijgende zoekwoorden op het gebied van conflicten in 2015, staat Je suis Charlie. Die zoekterm was bij Twitter de meest gebruikte hashtag. Op nummer twee staat aanslag Parijs.

Naast de populaire lijstjes, maakte Google ook bekend op welke vragen Nederlanders het meeste zochten. Zo vroeg men zich af hoe de nieuwe snapchat werkt en hoe chromecast werkt. Op de zoekterm wat is werd bij uitstek gevraagd wat een kapitaalverzekering is en wat glamping is. Laatstgenoemde is vakantie vieren in een compleet ingerichte luxe tent.

Wereldwijd

Benieuwd naar wat wereldwijd de meest gezochte zoektermen waren? Kijk dan het videofragment hieronder: