Voorlopig geen nieuwe camera’s op kleinere stations

De aanbesteding van ProRail was te onduidelijk en leverde geen aanbiedingen op.

Op het station in Hoofddorp hangen al beveiligingscamera's. Foto Jeroen Jumelet / ANP

De beloofde extra camerabewaking op dertig kleine en middelgrote stations laat voorlopig nog even op zich wachten. Geen enkel beveiligingsbedrijf heeft namelijk een aanbod gedaan in de aanbestedingsprocedure van ProRail.

Volgens ProRail-woordvoerder Lucas Stassen hadden bedrijven te veel vragen over de opdracht:

“Na een aanbesteding kunnen bedrijven vragen stellen en dan een aanbod doen. In dit geval bleek de aanbesteding minder duidelijk, want hij heeft veel vragen opgeroepen en geen offerte opgeleverd.”

ProRail zal nu op basis van het voortschrijdend inzicht uit de eerste aanbesteding een nieuwe opdracht formuleren. “Daarin zit bijvoorbeeld verwerkt dat we beter draadloze camera’s kunnen bestellen”, legt Stassen uit. “In eerste instantie werd om camera’s met bedrading gevraagd, maar beveiligingsbedrijven geven aan dat draadloze camera’s een modernere oplossing zijn, die makkelijker en sneller te plaatsen zijn.”

Veiligheid

De woordvoerder verwacht dat de nieuwe aanbesteding in maart 2016 opgesteld zal zijn. In de tussentijd hangen op twaalf stations tijdelijke camera’s. Op de andere achttien stations zal extra surveillance de veiligheid moeten verbeteren.

Het extra cameratoezicht werd in juli beloofd door Wilma Mansveld (PvdA), de toenmalige staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, na een aantal geweldsincidenten tegen spoorpersoneel.

In totaal moeten er 776 nieuwe camera’s komen. Daar is 13 miljoen euro voor uitgetrokken. De camera’s komen onder andere op de stations Almere, Amsterdam Sloterdijk en Tilburg. De keuze voor dertig stations waar extra toezicht nodig is, is gebaseerd op eerdere incidenten en ervaringen van medewerkers.