Verboden damesliefde

Via een zintuiglijke mise-en-scène, met veel reflecties en doorkijkjes, laat regisseur Todd Haynes (Far From Heaven, I’m Not There) het opbloeiende verlangen zien tussen de eigengereide en elegante Carol (Cate Blanchett) en de veel jongere, timide verkoopster Therese (Rooney Mara)

Kostuumontwerpster Sandy Powell, drievoudig Oscarwinnares, wilde wel weer eens een ‘frock film’ (jurkenfilm) maken. Dus stelde zij voor Patricia Highsmiths roman The Price of Salt te verfilmen. Het indertijd onder pseudoniem verschenen verhaal, een klassieker van de lesbische literatuur, speelt zich begin jaren vijftig af. Het draait om twee vrouwen uit verschillende milieus die verliefd op elkaar worden, waarna de getrouwde Carol de voogdij over haar dochtertje dreigt te verliezen. Kiest ze voor haar kind of de liefde?

Het resultaat is een feest voor het oog. Naast vintage jurken, oude auto’s en luxe interieurs valt vooral het prachtige camerawerk op. De vermaarde cameraman Ed Lachman laat Carol eruitzien als een film uit die tijd, met zowel de zachte kleurstelling van eind jarenveertigfoto’s als de filmkorrel die in het predigitale tijdperk gebruikelijk was.

Het ziet er allemaal prachtig uit, maar het is niet waar het in Carol om draait. Via een zintuiglijke mise-en-scène, met veel reflecties en doorkijkjes, laat regisseur Todd Haynes (Far From Heaven, I’m Not There) het opbloeiende verlangen zien tussen de eigengereide en elegante Carol (Cate Blanchett) en de veel jongere, timide verkoopster Therese (Rooney Mara). Een sensualiteit die bekrachtigd wordt door intense blikken, terloopse aanrakingen en close-ups van Carols sierlijke vingers waar Therese gebiologeerd naar kijkt; vingers die ze later op haar huid zal voelen.

Voor het zover is, krijgt Carol het echter te stellen met de echtgenoot van wie ze wil scheiden. Die ziet met lede ogen aan dat de vrouw die hij wanhopig terug wil winnen, voor Therese valt. Met juridische machtsmiddelen probeert hij het tij te keren, een patriarchale stuiptrekking die vooral machteloosheid uitstraalt. Zo staat hij symbool voor de verstikkende conventionaliteit van de jaren vijftig waaraan Carol en Therese willen ontsnappen. Haynes maakt van hun verboden liefde iedereens liefde, met veel dank aan de vlekkeloze vertolking van Blanchett en Mara. Hun tedere en gepassioneerde seksscène is de mooiste van dit filmjaar.