Star Wars zit weer lekker in zijn vel Star Wars Special

Nu de zevende Star Wars film, The Force Awakens, in première gaat, een special over het Star Wars imperium. Met stukken over de historie (Star Wars for dummies), over de ruimteschepen, over de vader van de reeks en over fans.

Foto iStock

Zo goed wist Disney dit jaar de plotwendingen geheim te houden, dat mijn handen bijkans trillen boven het toetsenbord. Hoeveel geheimen mag ik u doorvertellen?

Hoewel, veel geheimen zijn er niet. Iedere generatie heeft zijn eigen verhaal, zo heet het, maar dit verhaal lijkt erg op dat van de generatie-1977. Dat is ook de bedoeling. Toen Disney regisseur J.J. Abrams inhuurde om de gehavende ‘franchise’ Star Wars uit de mottenballen te halen, zoals hij dat in 2009 deed met Star Trek, was helder dat hij de frisse, analoge en realistische toon van Star Wars anno 1977 moest hervinden. En de nasmaak van de vreugdeloze beeldenbrij van de drie Star Wars-films van 1999-2005 moest verdrijven.

Originaliteit is niet het doel van The Force Awakens: fans kunnen de situaties en plotwendingen zo aftikken. Een guitig robotje, BB-8, landt op een woestijnplaneet met geheime informatie. Treft daar heldin Rey, een metaaljutter met verborgen talenten. Volgen luchtgevechten, ontsnappingen uit kerkers, zoemende lichtsabelduels, gierende TIE-fighters en mankementen op roestig smokkelschip Millennium Falcon.

Het is misschien derivaat, maar zelden geforceerd. De MacGuffin is nu de verblijfplaats van de oude Luke Skywalker. Iedereen zoekt de „kaart naar Skywalker”, zo blijkt uit de begintit6els die als vanouds met marsmuziek van John Williams over het scherm rollen. De blonde Jedi-ridder verzoende zich in 1983 in Return of the Jedi met zijn op het slecht pad geraakte vader Darth Vader, maar is nu een kluizenaar, zoals Jedi-meesters Obi-Wan Kenobi en Yoda voor hem.

Het feest over de val van slechte keizer Palpatine blijkt 32 jaar na dato voorbarig: de dictatoriale First Order is in het machtsvacuüm gesprongen en draait zijn hand evenmin om voor genocide. Hoofd zwarte magie is ene Snoke, een Voldemort met een nog veel indrukwekkender hologram en massavernietigingswapen dan de oude keizer.

Prinses Leia leidt als krasse zestiger het verzet, haar liefje Han Solo schuimt het heelal nog steeds af met zijn pluizige vriend Chewbacca. Deze veteranen geven hier het stokje - of lichtsabel - door aan de volgende lichting, een mix van Brits en Amerikaans talent: heldin Rey (Daisy Ridley), gedeserteerde Storm Trooper FN 2187 (John Boyega) en schurk Kylo Ren (Adam Driver), een hysterisch fan van Darth Vader. En laat hij nu de zoon zijn van...

Want daar draait het echt om bij Star Wars, weet ook J.J. Abrams: familieperikelen. Liefde, broedertwist, vadermoord: Abrams serveert zijn galactische soap opera met de juiste mix van nestwarmte en vernieuwing, oudjes en twintigers, apocalyptische horreur en ironische insidergrapjes. Ooit doorgebroken met de tv-serie Lost, heeft hij met The Force Awakens een geslaagde ‘pilot’ gemaakt om een nieuwe filmserie te lanceren, met aan het eind een cliffhanger die nieuwsgierig maakt naar hoe verder en hoe het zo kwam. Het grootste compliment dat je deze film annex miljardenoperatie kan maken, is dat hij relaxed is en goed in zijn vel zit. Gewoon een bruisend, charmant en vertrouwd ruimteavontuur. „We’re home”, constateert veteraan Han Solo.