‘Radio wordt al gauw een toneelstukje’

Elke nacht stemmen er duizenden luisteraars af op het populaire nachtprogramma Nooit Meer Slapen op NPO Radio 1. Vannacht is de 500ste uitzending. Reden voor een interview met presentator Pieter van der Wielen.

Pieter van der Wielen maakt vanavond zijn 500ste aflevering van het radioprogramma Nooit Meer Slapen. Foto Freek van Asperen/ANP

Als de meeste mensen zich klaarmaken om naar bed te gaan, moet VPRO-presentator Pieter van der Wielen juist op zijn scherpst zijn. Al bijna twee jaar lang kunnen luisteraars horen hoe hij in het populaire nachtprogramma Nooit Meer Slapen (afgekort NMS) op NPO Radio 1 zijn hoofdgast gedurende een uur probeert te fileren. Van der Wielen doet dat niet met behulp van confronterende interviewtechnieken, maar door oprechte interesse te tonen in zijn gasten. Dat leverde de afgelopen uitzendingen interessante en spannende, soms ontroerende radio op.

Er wordt dan ook veel tijd gestoken in de voorbereiding van iedere uitzending. Het team van NMS telt 22 medewerkers, waarvan zes redacteuren en een doorgewinterde eindredacteur, die Van der Wielen helpen om alles te weten te komen over zijn gasten. En al die moeite wordt gewaardeerd. Het culturele late night-programma heeft een marktaandeel van 30 procent en trekt elke week 371.000 unieke luisteraars. Daarmee doet NMS het beter dan Casa Luna en het cultuurprogramma De Avonden waarvan het de vervanger moest zijn.

Maar NMS is van opzet veel minder highbrow dan De Avonden. Dat was ook de bedoeling, vertelt eindredacteur Lotje IJzermans:

“De Avonden ging vooral vaak over de kunst met een grote K. NMS moest veel toegankelijker zijn. Wij willen de rode loper uitleggen voor luisteraars. In de nacht wil je liever luisteren naar een vriend, waarin je jezelf kan herkennen, dat je denkt ‘dit gaat ook over mij’.”

Ter gelegenheid van de 500ste uitzending besloot NRC Van der Wielen in de studio te interviewen. NRC-redacteur Jannetje Koelewijn sprak Van der Wielen over zijn drijfveren, scorende journalisten en echte interesse in mensen:

De redactie van NMS heeft uit de honderden uitzendingen vijf fragmenten geselecteerd. Luisteraars kunnen nog de hele dag stemmen op hun favoriete fragment.