Koeriersbedrijf FedEx in vijf jaarverslagtitels

Foto ANP

Leading the Way, The Long Future, The Way the World Works. Herken je deze titels? Vast niet. Ze horen niet bij een film, een boek of een nieuw nummer van Justin Bieber. Nee, het zijn titels van jaarverslagen van het Amerikaanse koeriersbedrijf FedEx, dat vandaag met kwartaalcijfers komt.

Een kort overzicht van het bedrijf FedEx, in vijf jaarverslagtitels.

1990: Committed to a Global Vision

FedEx begon in de jaren ’70 in de VS pakketjes te bezorgen. Maar het wilde al snel meer dan dat: het wilde groter worden én internationaal. Het bedrijf deed in de afgelopen decennia twee grote overnames om die groeiambities waar te kunnen maken. De eerste was in 1989. FedEx kocht luchtvrachtkoerier Tiger International en werd daarmee de grootste vrachtluchtvaartmaatschappij ter wereld.

Op dit moment komt de omzet nog steeds wel voor het grootste deel uit de VS.

1998: A New Era in Transportation – Again

De tweede grote aankoop vond plaats in 1998. FedEx kocht transportbedrijf Caliber System, toen marktleider in de VS in de pakketbezorging. Een nieuw tijdperk in de transport, zo beschrijft FedEx het, vooral omdat het bedrijf door deze aankoop een nog grotere partij wordt op de transportmarkt.

2005: Can You See All That’s Possible?

En die strategie van FedEx pakt goed uit. De winst laat tot en met 2007 een stijgende lijn zien.

Leuk en aardig, dat het financieel allemaal zo goed gaat, schrijft het bedrijf in het jaarverslag van 2005, maar er iets dat nog veel belangrijker is:

“All for one reason — to give people access to the goods, information and markets that make their growing expectations possible.”

2010: You Ain’t Seen Nothing Yet

You ain’t seen nothing yet. Dat klinkt als de titel van een rocknummer uit de jaren ’70. En op dat nummer is de titel van dit jaarverslag ook gebaseerd. Het ging in 2009 en 2010 financieel even niet zo lekker met FedEx. De omzet daalde en de winst nam met bijna een miljard dollar af.

Maar topman Frederick W. Smith zag de toekomst daardoor alleen maar positief in, zo schrijft hij:

“Coming through the toughest economic contraction since World War II, we stuck to our strategy, to our long view of the future. Despite the downturn, we kept making smart investments that put us far ahead of any competitor.”

Oftewel, you ain’t seen nothing yet.

2015: FedEx Annual Report 2015

En nu? Nu weet FedEx even geen titel meer te verzinnen, zo lijkt het. FedEx Annual Report 2015, heet het jaarverslag over boekjaar 2015. Waarom er geen titel is? Ten tijde van de publicatie van dit artikel, heeft FedEx nog niet op die vraag gereageerd.

Update: een woordvoerder van FedEx laat weten dat het laatste jaarverslag wel degelijk een naam heeft, alleen staat dit nog niet in de lijst vermeld. De naam? A Transformative Year.

Financieel gezien gaat het in ieder geval weer goed met het bedrijf. Hoewel de winst wat daalt, blijft de omzet stijgen.

En een aantal recente overnames door FedEx - het bedrijf deed onder andere een bod op TNT Express (verkoop naar verwachting half 2016 afgerond) - zullen volgens de topman Smith “net zo belangrijk voor FedEx zijn” als de overnames van Tiger International en Caliber System dat eerder waren. Dat belooft dan wat voor de toekomst want sinds de de overname van Tiger is de omzet bijna vertienvoudigd.

Oh, en voor de echte liefhebbers: hier is de totale lijst met 38 jaarverslagen te vinden.