Kerstmuziek aanstekelijk gespeeld

Wie in de kersperiode klassiek wil horen, lijkt veroordeeld tot de Messiah (Händel) of het Weihnachtsoratorium (Bach). Gelukkig is er meer. Aan te raden is het programma van de Holland Baroque Society. Het interessantste jonge Nederlandse barokgezelschap nodigde het beste jonge Belgische koor uit: Vox Luminis. Tot zondag spelen zij kerstmuziek uit de zeventiende eeuw, met de nadruk op Noord-Duitsers als Buxtehude, Weckmann en Rosenmüller.

De Hollanders en Walen kleurden prachtig naar elkaar, zaterdagavond in de Groote Kerk van Maassluis. De sfeervol met kaarsen verlichte ruimte bood de ideale akoestische omstandigheden, al verleidde ze de zangers niet om voor een ruimtelijke opstelling te kiezen. Zowel vocaal als visueel was het koor overtuigend – hun klank wint aan profiel en het spelplezier is aanstekelijk –, toch kon je je niet aan de indruk onttrekken dat er soms op safe werd gespeeld. En waarom Hans Leo Hasslers Dixit Maria ad angelum zo’n gedragen, slome uitvoering kreeg, is een raadsel. Wat meer frasering maakt het een stuk feestelijker. Verrassend was het bruuske Noé, Noé van Guillaume Bouzignac. In de Annunciatie uit Bibers Rozenkranssonates toonde violist en aanvoerder Judith Steenbrink ook uitstekend als solist te kunnen opereren. Het weldadige Ehre sei Gott in der Höhe van Johann Michael Bach was een heerlijke afsluiter.