Crisisteam faalde bij ramp MH17

De crisisorganisatie van de overheid heeft direct na het neerhalen van de MH17 van Malaysia Airlines boven Oekraïne slecht gefunctioneerd. Dit staat in een onderzoeksrapport van de Universiteit Twente dat vanmorgen naar de Tweede Kamer is gestuurd. Vooral op het terrein van het informeren van nabestaanden is in het begin veel mis gegaan.

De eerste reactie van de overheid op de ramp waarbij alle 298 inzittenden om het leven kwamen verliep „onnodig moeizaam en complex”, aldus de onderzoekers. De nationale crisisorganisatie die voor dit soort calamiteiten in actie komt was „onvoldoende gericht op samenwerking met andere organisaties en de ministeries van Buitenlandse Zaken en Defensie”. Er is te weinig gebruik gemaakt van hun expertise en informatie.

Dit heeft zich vooral doen gelden bij het informeren van nabestaanden. „Nabestaanden waren over het algemeen ontevreden over de eerste opvang door de overheid'', zo staat in het rapport.

Pas later, na de dag van nationale rouw is het negatieve oordeel bijgesteld.