Dit schrijven andere media vandaag

Dit zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere media.

Nederlandse topbestuurders halen salarisachterstand op omringende landen snel in

Topmannen van beursgenoteerde bedrijven in Nederland hebben in 2014 en grote sprong in salaris gemaakt en halen zo in één klap een groot deel van hun achterstand in op de beloningen in de landen om ons heen. Volgens Belgisch onderzoek waar het Financieele Dagblad over schrijft kregen topbestuurders van AEX-bedrijven er vorig jaar gemiddeld 28 procent bij.

In België was dat twee procent, in Duitsland vier procent en in Frankrijk daalden de salarissen zelfs met negen procent. Alleen Groot-Brittannië kwam met een stijging van 25 procent in de buurt van Nederland.

Onze topbestuurders krijgen nog altijd relatief veel salaris in de vorm van aandelenbonussen. En door het goede beursjaar steeg zo ook het totaalinkomen flink. Onderzoeker Xavier Baeten betreurt dat.

“De salarispakketten worden nog altijd sterk bepaald door de grootte van de onderneming, de mate van winstgevendheid en de aandelenkoers. Je kunt je afvragen of dat de duurzaamheid ten goede komt.”

Piloten fel tegen Transavia-plan

Nederlandse en Franse piloten willen dat Air France-KLM afziet van de plannen om Transavia in een aparte holding onder te brengen. In een brief aan topman Alexandre de Juniac die in handen is van de Telegraaf schrijven pilotenvakbonden dat de plannen voor onrust zorgen onder het personeel en dat ze de positie van de andere dochters KLM en Air France op hun thuismarkt uithollen:

“U kunt zich beter richten op het verlagen van Franse haventarieven, eerlijke concurrentie en het bezuinigingsplan van Air France KLM.”

De piloten zijn ook boos dat ze niet op de hoogte worden gehouden van de ontwikkelingen. De vakbonden stellen in de brief aan De Juniac dat ze in het sociaal overleg niks hebben gehoord over de plannen met Transavia.

De bedoeling is dat een belang van 40 procent van Transavia Nederland in Transavia France wordt ondergebracht in de nieuwe holding Transavia Company. Vorig jaar kostte een staking van de piloten Air France-KLM zo’n 500 miljoen euro.

Weggepeste ex-manager Nestlé sleept bazen voor de rechter

De voormalig manager voedselveiligheid Yasmine Motarjemi van Nestlé vecht vandaag voor de Zwitserse rechter haar ontslag van vijf jaar geleden aan. Tijdens haar dienstverband waarschuwde ze volgens de Volkskrant meerdere malen voor veiligheidsproblemen, maar haar meerderen negeerden dat.

“Ik merkte steeds vaker dat er bij een incident werd gevraagd: wordt dit een massaschandaal of komen we er wel mee weg? In het tweede geval deed de bedrijfstop niets, hoe ernstig het probleem ook was.”

De Iraanse beweert ook dat de bonussen van managers jarenlang waren gekoppeld aan het aantal terugroepacties. Hoe minder problemen, hoe hoger de bonus. Die beloningsprikkels vormen potentiële gevaren voor de consument.

Naar eigen zeggen werd Motarjemi vanwege haar kritiek op de leiding tijdens de laatste jaren bij Nestlé structureel geïsoleerd, gekleineerd en vernederd. Uiteindelijk volgde ontslag met als officiële reden dat ze een overplaatsing weigerde. Ze eist nu een schadevergoeding van twee miljoen euro. Nestlé ontkent alle beschuldigingen.