Azië telt snel méér vrouwelijke miljardairs

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Er zijn steeds meer vrouwelijke miljardairs, vooral in Azië. Hun aantal groeide van drie in 2005 tot 25 in 2014, zo blijkt uit een rapport door PwC en UBS. Financial Times schrijft erover. Iets meer dan de helft van hen behoort tot de eerste generatie ondernemers in hun familie. Wereldwijd waren er vorig jaar 145 vrouwelijke miljardairs.

Een van de redenen voor de snelle stijging van het aantal vrouwelijke miljardairs in Azië is dat familiezaken daar vaker door vrouwen worden geleid. Van de ultra-rijke vrouwen in Azië creëert 96 procent zelf haar rijkdom, tegen 57 procent in de Verenigde staten en 63 procent in Europa. Josef Stadler van UBS:

“De stijging van het aantal vrouwelijke en Aziatische miljardairs gedurende de laatste twee decennia, zorgt voor een heel nieuw sociologisch overzicht. Er is niet zoiets als een typische miljardair, in principe richten ze zich allemaal op het creëren van een nalatenschap voor toekomstige generaties.”

Alibaba komt met Disney alles-in-één-systeem

Naast Sony’s Playstation en Microsofts Xbox is er nu een apparaat dat alle Disney (teken)films en games aanbiedt. Online winkelgigant Alibaba gaat het Disney-systeem aanbieden, schrijft The Wall Street Journal.

Het apparaat heeft de kenmerkende Mickey Mouse-vorm en gaat 125 dollar (114 euro) kosten. Gebruikers kunnen er dus films, cartoons en games mee downloaden, maar ze kunnen er ook kaartjes mee kopen voor Disneyworld Hong Kong of het nog te openen park in Shanghai.

Het apparaat komt met een abonnement voor één jaar. Wat Chinese consumenten daarna gaan betalen is nog onduidelijk. Volgens WSJ is de markt voor dit soort alles-in-één apparaten nog onontgonnen.

Chinezen kopen minder Prada

Dat de Chinese economie minder hard groeit, gaat een luxe merk zoals Prada niet in de koude kleren zitten. De winst van het Italiaanse merk daalde met 38 procent in het laatste kwartaal, meldt Reuters. In China zelf werd 26 procent minder verkocht.

Ook in Hongkong, waar Chinezen van het vasteland graag komen winkelen, werden minder Prada-producten gekocht. Dat kwam door de zwakkere Chinese yuan ten opzichte van de Hongkong dollar, na de devaluatie van afgelopen zomer.

CFO Donatello Galli verklaart de winstdaling door een instabiele markt. Volgens hem maken mensen zich zorgen over de dreiging van terreur, waardoor ze minder reizen.

“Marktomstandigheden zijn nog steeds erg ingewikkeld.”

Prada heeft laten weten de prijsverschillen voor producten in verschillende regio’s te verkleinen. Die maatregel nam Chanel eerder dit jaar ook. Zo hopen luxe merken te voorkomen dat klanten reizen om de producten elders goedkoper te kopen.