Caissières in Haagse Albert Heijns gaan op ouderen letten

De kassamedewerkers van twee filialen moeten signalen opvangen van vereenzaming of vergeetachtigheid.

Een man doet boodschappen bij een vestiging van Albert Heijn in Tilburg. Foto: Wim Hollemans / ANP

Bij twee filialen van Albert Heijn gaan caissières op de gezondheid en het welzijn van oudere klanten letten. Dat bevestigt een woordvoerder van de supermarktketen na berichtgeving van De Volkskrant.

De caissières moeten signalen opvangen die kunnen duiden op vereenzaming of vergeetachtigheid. Als ze vermoeden dat een oudere problemen heeft, kunnen ze een praatje aanknopen of de persoon in kwestie doorsturen naar vrijwilligers van een zorgorganisatie, die in de winkel staan.

Niet landelijk ingevoerd

Twintig kassamedewerkers van de Albert Heijns in de wijken Loosduinen en Escamp krijgen in januari een cursus. Deze supermarkten worden door relatief veel ouderen bezocht. Het initiatief valt binnen het zorgvernieuwingsproject SuperZorg, dat de stad Den Haag vandaag presenteert.

Volgens de woordvoerder van Albert Heijn gaat het om een initiatief in twee supermarkten, en zijn er bij Albert Heijn geen plannen om dit op meer plekken in te voeren.

“We streven ernaar om al onze 900 winkels een maatschappelijke functie te laten vervullen. De filialen in Den Haag hebben ervoor gekozen om die functie op deze manier in te vullen.”

Het is niet de eerste proef waarbij medewerkers van een bedrijf een (deel van een) maatschappelijke functie gaan vervullen. Begin december maakte PostNL bekend in Schiedam een proef te zijn gestart waarbij postbodes worden gevraagd op te letten op fout geplaatste vuilniszakken of hondenpoep op straat.