Tv-gegevens flink goedkoper: nieuwe stap in strijd om vrije gidsen

De tarieven van gegevens voor tv-gidsen zijn flink verlaagd, na een uitspraak van de rechter. Gaat nu iedereen een eigen gids beginnen?

Het Commissariaat voor de Media heeft de tarieven voor programmagegevens in tv-gidsen gehalveerd. Vanaf januari kosten ze per gedrukte gids 0,6 cent. Vorig jaar was dat nog 1,3 cent.

De adviesraad licht toe: „Hierbij is rekening gehouden met de uitspraak van het Gerechtshof Amsterdam van april 2015 waarin bepaald is dat de gegevens geen intellectuele eigendomsbescherming genieten. De tarieven vallen, mede hierdoor, lager uit dan voorgaande jaren.”

Het verlagen van de tarieven is een stap in de jarenlang slepende strijd om vrije tv-gidsen. De publieke omroep claimde, samen met RTL en SBS, het alleenrecht op die gegevens, ter bescherming van de eigen tv-gidsen. De Telegraaf, die een eigen gids wilde beginnen, stelt dat die gegevens vrij en gratis zouden moeten zijn. Deze juridische strijd werd in april beslecht, toen het gerechtshof bepaalde dat gegevens niet meer auteursrechtelijk beschermd worden. Iedereen mag een tv-gids beginnen, door gratis zelf de gegevens te vergaren, of door die te kopen van de omroepen.

Volgens Jens van den Brink, advocaat voor De Telegraaf in deze zaak, betekent de uitspraak dat de omroepen alleen een kleine vergoeding voor de gemaakte kosten zouden mogen vragen. Hij vindt 0,6 cent nog steeds „zwaar boven een kostenvergoeding”. Van den Brink noemt het onderzoek naar de „marktprijs” – zoals het Commissariaat dat heeft laten uitvoeren – onzinnig omdat er geen vrije handel in tv-gegevens bestaat. De woordvoerder van De Telegraaf: „De rechter heeft bepaald dat de gegevens vrij zijn. In dat licht wekt dit voorstel de indruk dat de tarieven te hoog zijn.”

De Telegraaf kwam in 2012 met een eigen tv-gids bij de zaterdagkrant, maar moest daar van de rechter weer mee stoppen. Als die gids nu zou terugkeren, dan zouden de gegevens (bij een verspreide oplage van 496.955) toch nog 1,6 ton per jaar kosten. Tenzij de krant ze dus elders vandaan haalt.

De vraag is echter of de krant nog een gids wil. Sinds deze strijd begon, is de markt is sterk veranderd: de oplages van papieren tv-gidsen dalen, de meeste mensen hebben een gidsfunctie op hun tv. Die elektronische gidsen kosten volgens het Commissariaat trouwens voortaan 0,3 cent per aansluiting. Online gidsen betalen 1.275 euro per jaar.

De Telgraaf meldt: „We bestuderen de tarieven en komen erop terug.”