In beeld

Deze landen gaan het meeste last krijgen van de ban op steenkool

De wereld moet stoppen met het gebruik van kolen, om een gevaarlijke opwarming van de aarde af te wenden. Dat is de belangrijkste conclusie van de klimaatconferentie in Parijs, en daar is het bijbehorende akkoord ook op ingesteld. Welke landen gaan last krijgen van de ban op steenkool? Vooral China, de VS en Indonesië, samen produceren ze pakweg tweederde van de wereldwijde hoeveelheid:
Een steenkoolfabriek in Bhubaneswar, India: hier wordt steenkool in poedervorm verwerkt tot brokken steenkool. Van de top-3 vervuilende landen in de wereld heeft India tot nu toe het minste werk gemaakt van duurzame energie. AP / Biswaranjan Rout
Shanxi, een van de kolenprovincies van China: mijnwerkers in Gujiao wassen zichzelf schoon na een dienst van acht uur. AP / Ng Han Guan
De kolenproductie in China liep afgelopen jaar voor het eerst in 20 jaar terug, met pakweg 2,5 procent. AP / Ng Han Guan
Een steenkolenwinkel in de Afghaanse hoofdstad Kaboel. AP / Rahmat Gul
Afghaanse arbeiders laden een berg steenkool op een truck in een buitenwijk van Mazar-i-Sharif. AFP / Farshad Usyan
Jaintia Hills, India: kinderen dragen ruwe steenkool uit de mijn naar een 'crusher', waar het wordt fijngemalen en gewassen van vervuiling. De overblijvende steenkool is daarna meer waard per kilo. AFP / Roberto Schmidt
Mijnwerkers in de kolenmijn van Donetsk, Oost-Oekraïne - midden in betwist gebied tussen de regering en rebellen. AP / Dmitry Lovetsky
Een arbeider verkoopt steenkool in Peshawar. Pakistan heeft een van de grootste kolenreserves ter wereld. EPA / Bilawal Arbab
In deze energiecentrale van de Griekse overheid wordt bruinkool verbrand om stroom op te wekken. In Ptolemaida, het bruinkool-hart van Griekenland, is de lucht continu vergeven van rook, stof en as. Foto EPA / Yannis Kolesidis
De zestig jaar oude stoomtrein van kolenmijn Oskova wordt in gang gebracht door een werknemer van de mijn. In het Bosnische stadje Banovici worden zulke treinen nog steeds gebruikt om steenkool naar afnemers in nabijgelegen stadjes te brengen. In de zomer worden sommige ook ingezet als toeristenattractie. AP / Amel Emric
Kaboel: een truck vol steenkool wordt bij een verzamelplaats leeggeschept door arbeiders. Reuters / Mohammad Ismail
Donetsk, Oost-Oekraïne: mijnwerker Vitaly bikt steenkool los met een drilboor. AP / Dmitry Lovetsky
Gujiao, China: mijnwerkers komen weer naar boven, na 8 uur onder de grond. In China werken naar schatting tien miljoen mensen in de kolenindustrie, en de afname van de productie zou die werknemers flink kunnen schaden - ook al is het goed nieuws voor het milieu. AP / Ng Han Guan
Rymbay, India: een mijnwerker draagt een mand met natte steenkool behoedzaam de mijn uit. Tot voor kort was de Indiase mijnbouw een staatsonderneming, maar de nieuwe premier Modi heeft besloten ook het bedrijfsleven een kans te gunnen om mijnen op te kopen en te runnen. AFP / Roberto Schmidt
Mijnwerker Piotr Dytko (42) werkt al 24 jaar in kolenmijn van Laziska Gorne, in het zuiden van Polen. Bijna 85 procent van de electriciteit in het land komt van kolen, en geen enkele politieke partij heeft zin om daar rigoureus verandering in aan te brengen. Dat maakt Polen tot een buitenbeentje in de EU. Reuters / Kacper Pempel