Zó ziet een goede werkdag eruit

Wat maakt voor jou een goede werkdag? Dat is voor iedereen anders, zou je denken. Niets is minder waar, zeggen twee onderzoekers van Harvard Business School.

Foto iStock

Wat maakt voor jou een goede werkdag? Misschien zit jij fluitend op de fiets naar huis als je een complimentje van je baas hebt gekregen. Of ga je door het dak als je na drie weken doorbeunen eindelijk die klus hebt geklaard. Wat een goede werkdag is, is voor iedereen anders - zou je denken.

Niet dus, zeggen Teresa Amibale, professor aan Harvard Business School, en schrijver Steven J. Kramer. De ingrediënten van een goede dag op je werk zijn zo ongeveer voor iedereen hetzelfde. Het onderzoeksduo vroeg 238 werknemers van verschillende bedrijven vier maanden lang een dagboek bij te houden over hun dagelijks werk. Hoe voelden ze zich die dag? Hoe gemotiveerd waren ze, en waar lag dit aan volgens hen?

Voortgang is het geheim

En wat ontdekten ze, na het doorspitten van ruim twaalfhonderd dagboeknotities? Iets wat ze de progress principle noemen, schrijven ze op de website van Harvard Business Review:

Of all the things that can boost emotions, motivation, and perceptions during a workday, the single most important is making progress in meaningful work.

Oftewel: het idee dat je voortgang maakt in je werk, bijvoorbeeld een IT’er die een bug uit een programma haalt waar hij al weken mee worstelt. ”Everyday progress—even a small win—can make all the difference in how they feel and perform.”

Op 76 procent van de dagen die de onderzochte werknemers markeerden als een ‘goede dag’, boekten ze progressie. Tegenslagen vonden plaats op 13 procent van die dagen:

Nogal wiedes, denk je. Maar volgens Amibale en Kramer zijn de meeste managers zich niet bewust van hoe belangrijk voortgang is. In een survey die ze 669 leidinggevenden wereldwijd voorhielden, vroegen de onderzoekers hoe ze werknemers het beste kunnen motiveren. “Erkenning voor goed werk”, riepen de meeste managers in koor. Dat is inderdaad belangrijk, zoals de bovenstaande grafiek laat zien (nourishers), maar zeker niet zo belangrijk als progressie.

Het is van belang om te weten wanneer werknemers zich goed voelen, beweren de onderzoekers. Want hoe beter een werknemer zich voelt, hoe creatiever en productiever hij of zij is.

Slechte werkdagen

En wat maakt dan een slechte werkdag? Ook daar bleek iets universeels over te zeggen. Een tegenslag krijgen tijdens je werkdag is funest. Op 67 procent van de dagen die de onderzochte werknemers als ‘slecht’ noteerden, hadden ze een tegenslag: