Waarom koopt tech-miljardair Jack Ma een krant van papier?

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Een goed stuk in The Wall Street Journal over de aankoop van de Hongkongse krant South China Morning Post door Alibaba-oprichter Jack Ma. Natuurlijk is het bezit van zo’n krant prestigieus en verhoogt het de status van Ma. Het is ook niet goedkoop. Ma betaalt 2,06 miljard Hongkongse dollar ofwel 242 miljoen euro aan de Maleisische zakenman Robert Kuok.

Maar er is meer. Alibaba heeft nu zakelijke controle over een krant die een van de belangrijkste Engelstalige bronnen is van Chinees nieuws. The Wall Street Journal schrijft dat Jack Ma altijd goede banden heeft met de top van de communistische partij. En de Chinese regering wil al langer op een indirecte manier de nieuwsvoorziening in Hongkong beïnvloeden.

Aan de andere kant zou Alibaba veel kritiek te verduren krijgen als het bedrijf de redactionele onafhankelijkheid van South China Morning Post inperkt, redeneert de zakenkrant.

Nieuwe ketens bedreiging McDonald’s en KFC

De snelle hamburgers en gefrituurde kip (soort van) van KFC raken uit de gratie in China. Consumenten gaan liever eten bij Chinese ketens die een beter aanbod hebben, gezelligere restaurants en betere bediening. Dat schrijft de Nikkei Asian Review.

Restaurants als Green Tea, Grandma’s house en Teppanyaki Xiang rukken op. Yum! Brands, de eigenaar van KFC, heeft gezegd de Chinese tak te willen verkopen. Dit jaar zijn al 80 kiprestaurants gesloten door het bedrijf.

Nieuw valutastrijd op komst met China?

De Chinese centrale bank gaat de waarde van de Chinese renminbi op een andere manier bepalen. In plaats van te kijken hoeveel de Chinese munt waard is ten opzichte van de dollar, zal gekeken worden naar de koers ten opzichte van meerde buitenlandse valuta. Dat schrijft de Financial Times.

Het gevolg volgens analisten? Het wordt makkelijker voor de Chinese centrale bank om argumenten te vinden om de koers van de renminbi te laten dalen, meldt de de krant. Zo worden Chinese exportproducten aantrekkelijker in het buitenland en buitenlandse importproducten duurder in China.