Dit schrijven andere media vandaag

Dit zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere media.

Twintig miljoen voor FloraHolland

Het gaat niet goed met bloemenveiling FloraHolland. Het komende jaar besteedt het bedrijf 20 miljoen euro om de zaken te herstructureren. Dat schrijft het Financieele Dagblad.

Nevenactiviteiten zullen verkocht worden en er zal een nieuw verdienmodel bedacht moeten worden. Het probleem van de veiling is dat steeds minder kwekers hun bloemen laten veilen. Ze doen rechtstreeks zaken met afnemers.

Hoe belangrijk is een naam?

Leuke reportage in de Volkskrant over namen van bedrijven. In de krant vertelt Robert Jan Heyning van Zigila Naming & Branding over de zoektocht en de modegrillen van een goede bedrijfsnaam. Zijn bedrijf is er in gespecialiseerd.

Dat bedrijfsnamen modegevoelig zijn blijkt wel. Je hebt de voornamenhype (Ben, Ilse, Alex, Jan, Linda), de fabriekenrage (De Fietsfabriek, De Tostifabriek, De Woonfabriek) en natuurlijk de fusiegedrochten (Anheuser-Busch-InBev-SAB-Miller, Royal HaskoningDHV). Maar een modieuze naam is niet meteen een goede naam. Zo moet je nadenken over of je bedrijf internationaal zal werken. Dan is een Nederlandse achternaam niet zo handig, zegt Heyning. Is je naam goed te Googelen? Een unieke naam doet het dan beter dan een bestaand woord.

Veel leuke inkijkjes in de reportage, maar ook een goede nuchtere constatering: “een waardeloos product met een goede naam wordt nooit een succes. En er zijn genoeg succesvolle bedrijven met slechte namen.”

KLM-piloten moeten vroeg met pensioen

Piloten van KLM mogen na hun 58ste niet doorvliegen, ook al mag dat bij buitenlandse maatschappijen wel. Dat heeft de rechtbank van Haarlem bepaald, schrijft de Telegraaf.

Het jonge leeftijd van pensionering is vooral een probleem voor piloten die later bij KLM zijn gaan werken en dus nog geen volledig pensioen hebben opgebouwd, schrijft de Telegraaf.

De piloten die de zaak hebben aangespannen kunnen op niet al te veel steun rekenen. De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers zegt dat de meeste piloten de huidige regeling prima vinden. Bovendien, laat de organisatie weten aan de krant, het oprekken van de pensioenleeftijd zou voor KLM onbetaalbaar zijn.