Nederland en Frankrijk kopen elk één Rembrandt

Nederland koopt het portret van Maerten Soolmans, Oopjen Coppit wordt eigendom van Frankrijk.

Het bewuste portret van Maerten Soolmans, geschilderd door Rembrandt. ANP

Nederland wordt eigenaar van het portret van Maerten Soolmans, dat van zijn vrouw Oopjen komt in Franse handen. Dat bevestigt een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Omdat de onderhandelingen nog gaande zijn, zullen de schilderijen niet voor het einde van het jaar in het Rijksmuseum hangen, zoals Nederland graag wilde.

Toen Nederland en Frankrijk eind september na lang touwtrekken bekendmaakten samen de schilderijen te willen kopen, was het de bedoeling dat beide landen samen eigenaar zouden worden van beide schilderijen. Althans, dat wilde Nederland. Hierdoor zouden er nooit verschillende besluiten kunnen komen over bijvoorbeeld het onderhoud of de verzekering.

Frankrijk heeft er altijd op ingezet dat beide landen ieder één schilderij krijgen, met de afspraak dat ze altijd naast elkaar zullen hangen en nooit apart zullen worden verkocht. De Nederlandse eigendomsvorm bleek juridisch al snel ingewikkeld te zijn, waardoor Frankrijk nu zijn zin krijgt.

80 miljoen per schilderij

Beide landen betalen de helft van de 160 miljoen die de eigenaren, de Franse bankiersfamilie Rothschild, ervoor vragen. Dat blijkt uit een aankondiging in het Franse staatsblad, waarin bekendgemaakt werd dat Frankrijk 80 miljoen uittrekt voor Oopjen.

De Franse staat laat in de aankondiging weten dat bedrijven die willen meebetalen aan het schilderij belastingvoordeel krijgen. Een bijdrage door bedrijven is slechts theoretisch: de Banque de France betaalt de 80 miljoen. Maar zonder deze officiële mededeling zou de Banque de France geen aanspraak kunnen maken op het belastingvoordeel.

Discussie over de aankoop

Onlangs werd via NRC bekend dat er bij de onderhandelingen tussen Nederland en Frankrijk discussie was over de vraag wie welk schilderij kreeg: Maerten zou veel meer waard zijn, onder andere omdat hij gesigneerd is en omdat Rembrandt er beter zijn best op zou hebben gedaan.

De Franse kunstjournalist Didier Rykner schrijft nu in La Tribune de l’Art dat dat ook zijn indruk is, maar dat er ook kenners zijn die Oopjen hoger inschatten.

Het Rijksmuseum en het Louvre onderhandelen nu nog over onder andere de restauratie van de schilderijen en de periode van bruikleen. Momenteel zou er gesproken worden over een verhuizing tussen de twee musea om de acht jaar. Onbekend is of de tour langs de twaalf provincies nog doorgaat, die het Rijksmuseum en de Tweede Kamer eerder voor ogen hadden.