Loden Leeuw voor TUI’s trol en ‘persoonlijke’ Roosen

70.000 kijkers van het AVROTROS-programma Radar hebben hun stem uitgebracht.

Een still uit de 'winnende' TUI-commercial Screenshot TUI

TUI heeft de Loden Leeuw voor de meest irritante reclame van 2015 gewonnen. Dat werd maandag bekendgemaakt in het AVROTROS-programma Radar. De commercial kreeg 26 procent van de 70.000 stemmen. Specsavers en Simpel eindigden op plek drie en twee. De Leeuw voor de meest irritante BN’er in een reclame ging naar Adelheid Roosen voor haar Yarden-commercial.

De reclame met Roosen was bedoeld als een persoonlijk verhaal. Er was geen reclamebureau bij betrokken, zei ze tegen Radar. Het idee was was volgens uitvaartverzorger Yarden om dood en afscheid bespreekbaar te maken, zei de uitvaartverzorger. Alle bedoelingen ten spijt vonden de kijkers de toon van de theatermaakster irritant, zei Radar-presentatrice Antoinette Hertsenberg.

Irritantste BN’er

Adelheid Roosen vonden de kijkers van Radar met 46 procent van de stemmen aanzienlijk irritanter dan Arie Boomsma’s frisdrankreclame en het supermarktduo Wilfred Genee en Johan Boskamp.

Irritantste reclame

Bij de Loden Leeuw voor de vervelendste commercial waren de verschillen kleiner. De brillenreclame, die een parodie was op een commercial van AXE (in een deel van de wereld Lynx) kreeg met 25 procent net iets minder stemmen. Joling’s reclame voor Simpel scoorde 24 procent.

Eerdere ‘winnaars’

Vorig jaar ging de Loden Leeuw voor de meest irritante reclame naar verzekeringssite HoyHoy. Toen vonden de kijkers de luiaard irritant. Die is intussen vervangen door een mammoet. Zalando heeft de prijs eerder zelfs twee keer gewonnen, toen de webwinkel nog schreeuwende postbodes inzette. De vervelendste BN’ers werden vorig jaar Tim en Tom Coronel.