Kleurige ‘jazztronics' van Vlaamse STUFF. op Haags festival

De Vlaamse band STUFF. Foto Sebastiaan van Denzel

Een gillende elektronische sax, ritmisch ademstotende drums, ontregelende scratches, kleurige akkoorden en speedy gitaarklanken. Wat een heerlijke ontdekking is het Vlaamse STUFF.(met punt), de door drummer Lander Gyselinck opgerichte band die jazz vervlecht met dwarse funk, hiphop en elektronica. In België braken ze al door; nu verovert het vijftal hier de podia met zijn wervelende ‘jazztronics’.

State-X New Forms, het experimentele Haagse festival dat op het snijvlak van genres programmeert, bevond zich voor zijn twaalfde editie in een spagaat. Enerzijds waren er de weinig te horen avant-garde bands met een minimalistische insteek, experimentele elektronica of tamelijk obscure punk. Anderzijds was er moderne jazz met hippe, actuele namen.

Op de eerste avond van State-X was weinig vat te krijgen. Het idee dat het ‘mag wringen’ liep spaak tussen de geluidscollages en het diverse publiek. Het Europese debuut van de Israëlische jazzrock trio Tatran was noemenswaardig, het bijtende optreden van de humeurige punkzestiger David Thomas viel goed, maar velen kwamen eigenlijk naar Het Paard voor publiekslieveling Snarky Puppy. Hoewel bandleider Michael League nog aanstuurde op hun ‘vreemdste’ nummers – juist omdat scherpe randjes hier telden – was de sound niet zo gek anders: onstuitbare groove en melodische vindingrijkheid in een ronkend pakket.

Op de coherentere tweede avond waren er spannende jazzacts, zoals het trio Plaistow, dat speelde met introverte kracht. Elephant9 loeide met door gitaar en orgel aangejaagde rockjazz. Drummer Mark Guiliana leverde daarna knappe, bijna mechanisch strakke ritmes in een wat lome, vervelende dub-omlijsting. Bij trompettist Avishai Cohen, die ook werkte met versterking, miste je tussen twee elektrische gitaren en twee drums de gevoeligheid die zijn akoestische jazz meestal wel kenmerkt. Hoewel zijn lyriek ongeëvenaard fraai blijft, voegde dit gegoochel met effecten vrij weinig toe.

    • Amanda Kuyper