De bakker pas na zes weken betalen voor je zak krentenbollen, dat kan niet. Maar voor freelance journalisten en schrijvers is het aan de orde van de dag. Bij journalist Franka Hummels klapperen haar oren soms zó door de vragen van potentiële opdrachtgevers, dat ze maandagochtend de hashtag #tegendebakker begon.
Ik wil wel de hashtag #tegendebakker lanceren. Dingen die opdrachtgevers wel tegen hun freelancers zeggen, maar niet #tegendebakker.
— Franka Hummels (@frankahummels) December 14, 2015
Hummels legt telefonisch uit waar de hashtag vandaan komt:
“Soms hoor je dingen waarvan je het gevoel krijgt dat jij en je opdrachtgever op verschillende planeten leven. Als freelancer reageer ik dan vaak met ‘zou je dat ook tegen de bakker zeggen?’ Het is soms bijna grappig hoe ingewikkeld het kan zijn. Dan krijg je een betaalcode waarmee je een maand na publicatie een factuur mag sturen die dan drie maanden later betaald wordt. Maar intussen zit jij maar op je geld te wachten.”
Ze bleek niet de enige te zijn die gefrustreerd wordt door de bizarre en grillige eisen van sommige opdrachtgevers.
'Ik weet dat je die krentenbollen al bijna af hebt, maar we hebben vergaderd en we willen nu toch croissants.' #tegendebakker
— Elsbeth Witt✏ (@elsbeth_tWitt) December 14, 2015
'HOEVEEL? Voor een beetje meel, gist en water?!' #tegendebakker
— Marnix Pauwels (@marnixamsterdam) December 14, 2015
o? wij betalen eigenlijk nooit voor krentenbollen. #tegendebakker
— ★ govertschilling (@govertschilling) December 14, 2015
En als je wél betaald wordt, is het nog maar de vraag wanneer. Vergoedingen voor opdrachten laten soms lang op zich wachten.
We betalen uw factuur over zes weken. #tegendebakker
— Franka Hummels (@frankahummels) December 14, 2015
Het moet gisteren af! *4 maanden later* We hebben je brood net geproefd: het is niet vers meer, kun je opnieuw beginnen? #tegendebakker
— Miranda Apeldoorn (@ZinVol) December 14, 2015
Niet alleen freelance journalisten hebben soms moeite met de uitspraken van opdrachtgevers. Ook andere creatieven wordt vaak gevraagd om ‘specwerk’ te leveren. Dit is een gratis eerste opdracht, die in de toekomst zou moeten leiden tot meer werk van dezelfde opdrachtgevers. Het Canadese reclamebureau Zulu Alpha Kilo maakte eerder een filmpje waarin ze keken hoe onder andere een koffiezaak, een personal trainer en een architect reageren als ze gevraagd wordt specwerk te leveren.
En ook #tegendebakker zou je niet eerst om een gratis brood vragen, toch?
Nee joh, juist hartstikke leuk om met je te werken. Doen we wel de eerste klus 'no cure, no pay' om te zien hoe het werkt. #tegendebakker
— Tosca Sel (@ToscaSel) December 14, 2015