Elsevierconcern heeft core business te danken aan zijn opinieblad

Reed Elsevier (RELX), eigenaar van het opinieweekblad Elsevier, maakte op 3 december 2015 bekend dat het blad de naam moet veranderen. Ook NRC besteedde hier in een hoofdredactioneel commentaar aandacht aan (Van wie is Elsevier nou echt?, 8/12).

De naam Elsevier mag in de toekomst alleen gebruikt worden voor de wetenschappelijke uitgeefactiviteiten van RELX. Kan het nog cynischer?

Toen het blad Elsevier voor het eerst werd uitgegeven in 1891, was van wetenschappelijke uitgaven nog geen sprake. Op 27 oktober 1945 verscheen het eerste nummer van Elseviers Weekblad onder de redactie van Henk Lunshof. Sindsdien is het blad een lucratieve cash cow voor uitgeverij Elsevier geweest.

Met de overname van Excerpta Medica, een kleine wetenschappelijke uitgeverij van prof. P.J. Vinken, in 1972, werden de eerste schreden op het pad van de wetenschappelijke uitgaven gezet.

Die overname werd betaald van de winsten die Elseviers Weekblad in de afgelopen decennia had gegenereerd.

Onder de bezielende leiding van Pierre Vinken is de wetenschappelijke tak uitgegroeid tot de core business van RELX.

Dat uitgerekend de naam moet verdwijnen van de bron waaruit royaal geput is en waaraan RELX de wetenschappelijke tak te danken heeft, is een sterk staaltje vadermoord.

Oud-medewerker Reed Elsevier