Topman Alibaba koopt zijn eigen krant

De Chinese internetgigant Alibaba heeft vrijdag de South China Morning Post (SCMP), een Hongkongse krant, overgenomen. In een brief aan de SCMP-lezers heeft Alibaba aangekondigd de inhoud van de krant gratis te zullen gaan verspreiden op de Alibaba-websites en -apps. Het plan is om via de SCMP „de beste en meest uitgebreide” Engelstalige berichtgeving over China te verspreiden. Hoeveel Alibaba voor de winstgevende, „iconische” South China Morning Post betaalt aan de huidige eigenaar Robert Kwok, is niet bekendgemaakt.

In de brief aan de lezers zegt vice-bestuursvoorzitter Joe Tsai dat Alibaba de krant niet beschouwt als een „zonsondergangindustrie”. Hij laat ook doorschemeren dat de toekomst van de krant ligt in het digitale domein. „Alibaba bevindt zich in een hele goede positie om de technologie voor betere inhoud en een efficiëntere manier van verspreiding te zorgen”, aldus Tsai. Alibaba beschikt over grote reservoirs aan data over de Chinese economie en de websites en apps bereiken 350 miljoen consumenten.

De nieuwe eigenaren zeggen niet met zoveel woorden dat zij de journalistieke onafhankelijkheid garanderen. Wel zeggen zij dat de berichtgeving „objectief, accuraat en eerlijk” zal zijn en dat de beslissingen over de inhoud door de redactie worden genomen en niet door de zakelijke bestuurders.