Volkswagen biecht een ‘keten van blunders’ op

Tien jaar geleden legden VW-technici de kiem voor dieselgate. Volkswagen bekent maar ingrijpende maatregelen blijven nog uit.

Volkswagen-bestuursvoorzitter Matthias Müller. Foto ANP

Volkswagen durft de wereld weer onder ogen te komen. Donderdag hield het bedrijf voor het eerst een grote persconferentie over dieselgate. Drie maanden geleden werd bekend dat het Duitse autoconcern Amerikaanse emissietests manipuleerde en 11 miljoenen dieselauto’s moet repareren, waarvan 9 miljoen in Europa. VW verloor de helft van zijn beurswaarde zal naar verwachting miljarden aan claims moeten betalen.

Op de persconferentie spraken Hans-Dieter Pötsch, voorzitter van de raad van commissarissen van het overkoepelende VW-concern, en VW-topman Matthias Müller. Ze presenteerden de voorlopige resultaten van een intern onderzoek bij Volkswagen, uitgevoerd door externe experts. VW bevestigt wat we al wisten: in 2005 moesten VW-techneuten een zuinige én schone dieselmotor voor de Amerikaanse ontwerpen. En dat was een onmogelijke opdracht.

 

 

Budget en tijd waren zo beperkt dat de ontwikkelaars de software aanpasten om milieutesten te misleiden. Een trucje dat uitgroeide tot dieselgate, wegens een ‘keten van blunders’, gebrek aan interne controle en zwak waardenbesef. Het was geen fout van enkele individuen; toch is het aantal betrokkenen beperkt, zegt VW. 400 mensen worden doorgelicht, er zijn 9 managers ontslagen. Het is nog onduidelijk of de bedrijfstop van de fraude wist.

De bedrijfscultuur van VW zal veranderen, belooft Müller. De ontwikkeling van motorsoftware zal in de toekomst ook gecontroleerd worden door externe partijen.

Echt ingrijpende maatregelen in de bedrijfsvoering neemt Volkswagen nog niet. Dat gebeurt pas als de verkoopresultaten over het laatste kwartaal binnen zijn en de omvang van de schadeclaims duidelijk wordt.