Vice wil de wereld veroveren met mainstream televisie

Millenials kijken minder lineaire tv, maar Vice denkt ze weer te kunnen overtuigen. Ook in Nederland.

Foto: HBO

The Walt Disney Company vergroot zijn belang in Vice Media met 200 miljoen dollar (180 miljoen euro), schrijft The Financial Times deze week. De investering komt bovenop de 200 miljoen die Disney in november al investeerde. Disney krijgt nu tien procent van de aandelen van Vice in handen.

Maar wacht even, wat moet de maker van mierzoete films als Frozen met het op millennials gerichte Vice, dat documentaires over gemuteerde wolven in Tsjernobyl en de opkomst van IS maakt? Een televisiekanaal starten, is het antwoord.

Een wereldwijd platform…

Met een platenlabel, videoproductiebedrijf, reclametak, magazine én dertien online kanalen als Vice NewsMotherboard en Noisey, staat Vice inmiddels in de boeken voor vier miljard dollar. Vice, dat actief is in 35 landen, richt zich met tegendraadse reportages en videocontent op een doelgroep van jonge mensen: millennials (nu tussen de 18 en 34 jaar oud).

Maar ook op journalistiek gebied is Vice al lang geen kleine speler meer. Zo bracht het onlangs het eerste interview met de band Eagles of Death Metal na de terreuraanslagen in Parijs en doet het geregeld verslag vanuit conflictgebieden als Afghanistan, Oekraïne en ook Syrië.

…dat in trek is bij investeerders

Genoeg reden om een indrukwekkend aantal media-investeerders aan zich te binden. In 2013 investeerde mediagigant 21st Centrury Fox bijvoorbeeld 70 miljoen dollar in Vice, waarmee het vijf procent van de aandelen in handen kreeg. In 2014 investeerden zowel tech-investeerder TCV, als televisiemaatschappij A+E Networks nog eens 250 miljoen dollar. A+E Networks heeft nu vijftien procent van de aandelen in handen.

Onlangs kondigde Vice bovendien aan een eigen 24-uurs televisiekanaal te starten, in samenweking met A+E Networks: Viceland. En juist die samenwerking is weer belangrijk voor Disney, dat samen met mediagroep Hearst eigenaar van A+E Networks is.

Gegarandeerd succes

Wat willen al die mediagiganten met Vice? Simpel: uitbreiden. Het liefst zo snel mogelijk. In een interview met The Guardian deze maand zei CEO Shane Smith met meer mediabedrijven (van Netflix en Sky tot Discovery) in gesprek te zijn. Waarom? Om binnen anderhalf jaar ook in Europa televisiekanalen te kunnen starten.

Voor Walt Disney, dat in één jaar drie miljoen abonnees op sportzender ESPN verloor, komt de mogelijkheid tot investeren bovendien als geroepen. Waar Disney’s oudere kanalen het af laten weten, zou het wél mee kunnen liften op de successen van het snel groeiende Vice. De 400 miljoen dollar die Disney nu in totaal investeert zal volledig naar (bestaande) televisieprogrammering gaan. Denk aan Viceland, maar bijvoorbeeld ook aan een dagelijkse newscast op Time Warner’s HBO.

Waarom televisie?

De stap die Vice nu naar televisie maakt is opmerkelijk. In 2014 beweerde CEO Smith nog dat “jonge mensen de televisie massaal verlaten”: een bewering die in zekere mate klopt. Zowel in Nederland, als in de Verenigde Staten kijken millennials inderdaad steeds minder ‘gewone’ televisie.

Toch onderzoekt Vice ook in Nederland de mogelijkheden van een lineaire televisiezender. Dat vertelt Thijs Boon, CEO van Vice Media Benelux: “De voornemens zijn om volgend jaar een televisiezender via de kabel te lanceren. Er zijn inmiddels verschillende gesprekken met distributeurs gevoerd, waaronder KPN en Ziggo.”

Op de vraag waarom juist Vice de stap naar hét mainstream medium bij uitstek maakt, antwoordt Boon:

“Eén van de redenen dat jonge mensen steeds minder televisie kijken is dat er te weinig interessante content voor deze doelgroep te zien is. Wij willen dat gat opvullen en daarmee juist de millennials aan ons binden. Daarbij is onze strategie heel simpel: we willen met Vice via elk scherm binnen komen. Zolang er nog televisie gekeken wordt, is dat speelveld voor ons dus interessant.”