Column

Remake Deense serie is industrieel product

Thekla Reuten als ‘Tessa’ (BNN).

Na de eerste drie afleveringen valt er weinig aan te merken op de nieuwe Nederlandse fictieserie Tessa (BNN). Sinds ze in deel twee plechtig verklaarde dat ze lerares is geworden om kinderen tegen hun ouders te beschermen, kan het rebelse titelpersonage, mooi breekbaar gespeeld door Thekla Reuten, bij mij weinig kwaad meer doen.

De scenario’s van Marnie Blok en Karen van Holst Pellekaan zijn ingenieus gestructureerd. Tessa heeft de neiging zich nogal verheven te voelen boven de meeste van haar collega’s op school en neemt ook anderszins zelden een blad voor de mond. Maar in de omgang met haar leerlingen ontdekt ze soms onaangename trekjes van zichzelf.

In deel drie is het hoogtepunt een door Tessa geïnitieerde wilde vrijpartij op een cafétoilet met een haar volstrekt onbekende man. Na afloop doceert ze dat hij vooral niet moet denken ooit nog eens met haar af te spreken, totdat ze tot haar schrik ontdekt dat hij de vader van een van haar leerlingen is.

De serie is goed geregisseerd (tot nu toe door Pieter van Rijn en Anne de Clercq), niet kinderachtig geproduceerd en stelt interessante dilemma’s in het moderne leven aan de orde, zoals de vraag of we kinderen werkelijk voortdurend moeten vertellen dat ze alles kunnen worden wat ze maar willen.

En toch vind ik dat deze aangename, goed gemaakte serie niet bij de publieke omroep thuis hoort. Het is namelijk een industrieel product, een behoorlijk letterlijke remake van de Deense serie Rita. De kleine veranderingen aan het script (het origineel is ook voor Nederlandse abonnees te bekijken) zijn veelal geen verbeteringen, alles is een beetje vetter en meer expliciet gemaakt, voor het brede publiek van NPO 1.

Er blijken ook wat denemarkismen te zijn binnengeslopen, zoals pubers die zonder enige aarzeling hun oma bij de voornaam aanspreken. Maar het feministische karakter van het zichzelf soms net een beetje overschreeuwende voornaamste personage past ook heel goed bij Nederland.

Het sluit ook aan bij de onorthodoxe advocate Danni Lowinski in de voor SBS 6 bewerkte oorspronkelijk Duitse serie. De commerciële zenders, die van SBS voorop, maken graag een Nederlandse serie, die shot voor shot en zin voor zin identiek is aan het buitenlandse origineel. Dat is stukken goedkoper en de gemiddelde kijker zal het worst wezen dat hij naar een tweedehands product kijkt. Vooral mee doorgaan, niets mis mee.

Maar of dit in de nieuwe definitie van de taakstelling van de NPO ook past, dat durf ik te betwijfelen. Die zou het geld veel beter kunnen besteden aan oorspronkelijk drama. Leg maar eens uit waarom de NPO wel successeries van elders over zou moeten doen en stoppen met talkshows over kunst en de digitale zender NPO Doc.

Dus graag het volgende seizoen van Tessa, geproduceerd door Warner Bros., voorheen EyeWorks, gewoon op Net 5, waar het prima zou passen.