Nieuws aan het infuus van het ANP

De Telegraaf, Volkskrant en AD baseren tweederde van de berichten op hun sites op het ANP, blijkt uit een studie van LJS Nieuwsmonitor.

Niet alleen voor nieuws zijn sommige kranten afhankelijk van het ANP, sommige fotografie (bijvoorbeeld van het Koninklijk Huis) is voorbehouden aan ANP-fotografen.

De drie grootste kranten van Nederland publiceerden vorig jaar relatief weinig eigen nieuws op internet. De Telegraaf, AD en de Volkskrant baseerden tweederde van de nieuwsberichten op hun sites op het ANP, het Algemeen Nederlands Persbureau. Vier van de tien online berichten werden letterlijk overgenomen van het persbureau.

Dat blijkt uit onderzoek van LJS Nieuwsmonitor naar de invloed van het ANP op de nieuwsvoorziening in Nederlandse kranten: naast de drie grootste kranten onderzocht het bureau ook Metro en Trouw. Het onderzoek maakt deel uit van het rapport ‘De Stand van de Nieuwsmedia’ van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Het fonds presenteerde het overzicht donderdag in Den Haag.

„Online media in Nederland liggen aan het infuus van het ANP”, zei mediaonderzoeker Piet Bakker van de Hogeschool Utrecht gisteren. „En ik vind dat dat ook geldt voor NU.nl en NOS.nl. Ik zie bijna geen verschillen tussen de sites.” NRC.nl is niet onderzocht. Volgens NRC maakt de site minder gebruik van het persbureau dan andere landelijke titels.

Bakker: „Gelukkig is de pluriformiteit op papier groter dan online.” Een kwart van de nieuwsberichten in de papieren versies van de onderzochte landelijke dagbladen in 2014 kwam van het ANP.

Met de Stand van de Nieuwsmedia volgt het Stimuleringsfonds een Amerikaans voorbeeld. Daar publiceert het gerenommeerde onderzoekscentrum Pew jaarlijks ‘The State of the News Media’. Daarin schetst het instituut op basis van cijfers uit diverse bronnen een beeld van het journalistieke landschap. Het Stimuleringsfonds, dat mediaonderzoek doet en subsidies verdeelt, wil hier hetzelfde doen.

Directeur René van Zanten hoopt ook dat zijn rapport voor meer interesse zorgt van de politiek. „In Den Haag is meer aandacht voor de verhuizing van Sesamstraat naar een themakanaal dan voor de toekomst van nieuwsmedia.” Daarop overhandigde Van Zanten het eerste exemplaar van het rapport aan Pino uit Sesamstraat.

Na afloop van de presentatie reageerde ANP-hoofdredacteur Marcel van Lingen gemengd op het rapport. „Het is een compliment dat klanten zo veel berichten overnemen. Wij doen ons werk blijkbaar goed.” Aan de andere kant, zei Van Lingen, wil hij zijn grote klanten, landelijke dagbladen en omroepen, volgend jaar liever meer ondersteunende diensten bieden dan nog meer kant-en-klare berichten. Volgens Van Lingen willen zijn klanten dat, omdat zij zich niet meer kunnen onderscheiden met persbureaukopij.

Van Lingen noemde een actuelere agenda, relevante alerts, aandacht voor meer politieke debatten dan dat ene debat dat iedereen al volgt. En snelle quotes die journalisten kunnen gebruiken in hun artikelen. „Als onze verslaggever mee is op staatsbezoek en de koning zegt iets wat het debat zal bepalen, moeten we dat zo snel mogelijk melden. Direct de quote, niet eerst een bericht.”