Je auto opladen aan een lantaarnpaal

Henk Janssen bedacht duurzame lantaarnpaal met wifi en auto-oplaadpunt.

Henk Janssen is de Amsterdamse Ondernemer van het Jaar. Janssen – 65, grijze kort getrimde baard, coltrui als Steve Jobs – won met zijn bedrijf Lightwell B.V. van 66 andere Amsterdamse MKB-ondernemers – die grotendeels rond de dertig zijn, lange baarden hebben en gympen dragen. Het bedrijf Lightwell B.V., dat Janssen samen met Virgil Warnars (33) en Guido Kisman (31) runt, ontwikkelt duurzame designverlichting, vooral straat- en winkelverlichting. Eind vorige maand werd de prijs uitgereikt in de RAI.

De Amsterdamse ondernemersprijs, een initiatief van de gemeente, is voor de Amsterdamse ondernemer die het meest betrokken is en uitblinkt in creatief en innovatief ondernemen. Het thema voor 2015 was ‘Future Proof ondernemen’. Een criterium is dat de ondernemer betekenis moet hebben voor de regio Amsterdam. „De genomineerden worden tijdens een bedrijfsbezoek behoorlijk ondervraagd”, zegt een woordvoerder van de gemeente. „Er wordt gekeken naar de boekhouding, het beleid en groei van het bedrijf.” De twee andere finalisten waren eigenaren van kaartverkoopwebsite Ticketswap en schoenenwinkel Filling Pieces. De winnaar van vorig jaar was Henk Jan Beltman van Tony’s Chocolonely. Dit jaar werd de prijs voor de achtste keer uitgereikt. De prijs is de eer.

Wat is er zo bijzonder aan jou als ondernemer?

„Het verschil tussen mij en en de anderen is dat ik echt voor verduurzamen ga, en niet voor het geld. Daarom heb ik denk ik gewonnen. Mensen willen graag duurzamer leven, maar het liefst op een makkelijke manier. Dat kan met onze producten: het is duurzaam maar je hoeft er zelf niet veel voor te doen.”

Wat is er zo innovatief aan jullie lantaarnpaal?

„Omdat we werken met ledlampen en smartlight – dat dempt het licht als er niemand langsloopt – besparen we 80 procent energie. Die energie gebruiken we voor iets anders: elektrische auto’s opladen bijvoorbeeld. In de lantaarnpaal hebben we bovendien een wifi-punt ingebouwd, een camera en dus op heuphoogte een auto-oplaadpunt. Bekende Nederlandse designers zoals Friso Kramer en Paco Bunnik zorgen voor mooie designs.”

Ziet de toekomstige straatlantaarn er dan heel anders uit?

„Niet allemaal. Aan van die jaren-30-lantaarnpalen wil je eigenlijk niks veranderen. Maar we kunnen ze ook moderniseren zonder aan de buitenkant te zitten omdat onze nieuwe lamp veel ruimte over laat. Daar kan een camera in. Die signaleert langslopende personen waarop de wifi contact maakt met hun smartphone. Daardoor kan die persoon gratis internetten of krijgt hij of zij informatie toegezonden over vrije parkeerplaatsen. De camera merkt het ook op als er iets opmerkelijks gebeurt op straat, en kan dit zelfs weer doorgeven aan een meldpunt.”

Wanneer kunnen we de lantaarnpaal in de Amsterdamse straten verwachten?

„Op dit moment hebben we er pas drie gemaakt, het zit nog echt in de innovatiefase. Nederland heeft 3,5 miljoen lantaarnpalen, Amsterdam 140.000. Ik hoop dat de komende tien jaar 10 procent van de huidige straatverlichting wordt vervangen door intelligente lantaarnpalen. Het produceren van een paal kost tussen de 750 en 3.500 euro.”

Wat is jouw link met Amsterdam?

„Ik ben geboren in een Amsterdamse lampfabriek op de Hemonylaan en ook mijn bedrijf Lightwell B.V. is in de stad ontstaan. Ondernemerschap zit in het DNA van Amsterdam. Het is een inspirerende plek om samen te werken met mensen van verschillende afkomst. In Amsterdam werken twintig mensen voor ons bedrijf. Want ik heb deze prijs natuurlijk niet alleen gewonnen; ik heb briljante medewerkers.”