Havenbonden verlagen werkzekerheidseis

Vakbonden FNV en CNV hebben een concessie gedaan in hun conflict met werkgevers in de Rotterdamse haven. De bonden hebben hun eis voor een baangarantie voor werknemers in de containersector met vier jaar verlaagd, van negen naar vijf jaar. Ze eisen nu een ‘werkzekerheidsgarantie’ tot en met 2021.

Wel moet in 2019 opnieuw worden gekeken naar de economische ontwikkeling van de containermarkt. Als de maatregelen onvoldoende blijken te werken, moet de regeling volgens de bonden alsnog worden uitgebreid naar jongere havenwerkers.

De werkgevers in de containersector hebben donderdagavond gereageerd op het nieuwe voorstel van de bonden. Eerder lieten ze weten tot uiterlijk 30 juni 2020 een baangarantie te willen geven. Vanmiddag is het overleg hervat. Een staking, die al weken dreigt, is nog niet van de baan.

Het conflict in de haven gaat over dreigend banenverlies door automatisering en beperkte economische groei. Twee nieuwe terminals van APMT en RWG op de Tweede Maasvlakte zijn in hoge mate geautomatiseerd en zullen, als ze eenmaal voluit draaien, werk weghalen van de Eerste Maasvlakte. Afhankelijk van de economische groei verdwijnen de komende jaren tussen de 250 en 800 van de huidige 3.800 banen in de containersector.