Fokker Technologies schrapt komende twee jaar 270 banen

Fokker Technologies schrapt in Nederland de komende twee jaar 270 banen om, zo zegt het zelf, zijn concurrentiepositie te verbeteren. Het luchtvaartbedrijf in Papendrecht zegt te moeten besparen omdat vliegtuigbouwers minder nieuwe toestellen ontwikkelen en meer investeren in het verbeteren van bestaande types.

Bij Fokker, dat onlangs voor 706 miljoen euro is overgenomen door het Britse GKN Aerospace, werken nu zo’n 4.900 mensen, van wie 3.200 in Nederland. De andere fabrieken staan onder meer in Roemenië, Turkije, de VS, China en India. In juli zei topman Kevin Cummings van GKN nog dat de overname zou zijn gericht op groei van Fokker,  en niet op inkrimpen.

Bestuursvoorzitter Hans Büthkervan Fokker noemt de maatregelen in een persbericht „pijnlijk, maar onvermijdelijk”. „Wij moeten ons net als andere ondernemingen in de luchtvaart aanpassen aan de marktomstandigheden en ervoor zorgen dat wij een concurrerende en efficiënte organisatie houden in de wereldwijde markt van vliegtuigtoeleveranciers”, aldus Büthker.

Fokker zegt dat het gedwongen ontslagen zoveel mogelijk probeert te vermijden. De mensen die straks wél gedwongen zullen moeten vertrekken, vallen onder een sociaal plan waarover Fokker een principeakkoord heeft gesloten met de vakbonden. Het is de bedoeling hen aan ander werk te helpen, bijvoorbeeld bij andere divisies van moederbedrijf GKN.

Het schrappen van 270 banen is onderdeel van een pakket maatregelen dat verder bestaat uit „operationele verbeteringen, verdere technische integratie tussen de Fokker bedrijven en kostenreducties”, aldus het bedrijf.

Anthony Fokker bouwde in 1911 op 21-jarige leeftijd zijn eerste vliegtuig: de Spin. Acht jaar later richtte hij de Nederlandsche Vliegtuigenfabriek op, dat de grootste vliegtuigproducent ter wereld zou worden. Het bedrijf bouwt inmiddels zelf geen toestellen meer, maar houdt zich bezig met de ontwikkeling van nieuwe onderdelen en systemen voor de luchtvaart en diensten en producten voor onderhoud.