Welk voedsel is het meest misleidend?

Er ligt nogal wat authentiek, puur en verantwoord eten in de supermarktschappen. Tenminste, zo worden producten aangeprezen. Maar die woorden verliezen volgens voedselwaakhond Foodwatch vaak hun betekenis als ze op etiketten van voedingsmiddelen staan. Neem de cranberry’s van Albert Heijn. Op de verpakking staat dat de cranberry’s een bron van vezels zijn, maar minder duidelijk staat vermeld dat ze zijn overgoten met ananassiroop en dus voor tweederde uit suiker bestaan.

De cranberry’s zijn een van de zeven genomineerden voor het Gouden Windei, de prijs voor het meest misleidende voedselproduct in de Nederlandse supermarktschappen die jaarlijks wordt uitgereikt door Foodwatch. De winnaar wordt begin volgend jaar bekend gemaakt, stemmen kan online.

Albert Heijn heeft in elk geval al één kleine overwinning binnen; het bedrijf is als enige twee keer genomineerd. Ook de miniroomboteramandelstaaf maakt kans, omdat hij, als je hem uit de verpakking haalt, veel kleiner blijkt te zijn dan het doosje waarin hij wordt verkocht.

Andere kanshebbers: light pindakaas van de Plus, waar weliswaar 30 procent minder vet in zit maar ook 451 procent extra suiker. Aldi’s gevulde truffelpasta met 0,0006 procent truffel (Foodwatch: „Een goed getraind truffelvarken zou het waarschijnlijk niet terugvinden”). Appelsientje Halfzoet, de appelsap die minder suiker bevat omdat er water aan toegevoegd is. De Liga melk-aardbei met 0,03 procent ‘aardbeienpoeder’ (wat is dat überhaupt?) en de Rude Health Amandeldrink waar 1 procent amandel in zit, oftewel twee amandelen per glas.

Het is de vijfde keer dat de prijs wordt uitgereikt. Levert het Gouden Windei iets op? Het lijkt er wel op. Zo haalde Albert Heijn de Puur en Eerlijk-lijn na een nominatie uit de schappen (al was er op die lijn al jaren kritiek) en veranderde Unilever de claim van Blue Band Goede Start Witbrood na een Gouden Windei van ‘wit waar volkoren in zit’ in ‘vezelrijk wit’.

Aldi liet woensdag in een verklaring op Nu.nl weten het niet met de nominatie van de gevulde truffelpasta eens te zijn. „Deze truffel staat in de markt bekend om haar sterke smaakintensiteit”, aldus de supermarktketen. Wel wordt het etiket aangepast. Nog voordat het Gouden Windei van 2015 is uitgereikt.