Besluit over uitbreiden vliegveld Heathrow opnieuw uitgesteld

Het uitstel kwam de Britse premier Cameron direct op felle kritiek van bedrijfsleven en oppositie te staan.

Het besluit tot uitbreiding van de Londsense luchthavencapaciteit is opnieuw uitgesteld. Donderdag maakte premier Cameron bekend dat er eerst nog een milieurapport moet worden gemaakt om te kijken of een derde baan bij Heathrow echt de beste keuze is.

Dat was na decennia wikken en wegen de conclusie die een commissie onder leiding van Sir Howard Davies in juli trok. Van de vijf vliegvelden in en om Londen is Heathrow de enige ‘hub’, een vliegveld waar de passagier genoeg overstapkeuze heeft voor intercontinentale vluchten. Maar doordat Heathrow maar twee landingsbanen heeft, en daarmee vol zit, betekent elke nieuwe bestemming het schrappen van een bestaande vlucht.

Het ruimtegebrek heeft met name gevolgen voor vluchten naar opkomende landen als China, Zuid-Korea, Indonesië, Brazilië, Peru. In vergelijking met Charles de Gaulle en Schiphol biedt Heathrow volgens een eigen rapport bijvoorbeeld meer vluchten naar China, maar verreweg de meeste gaan naar de voormalige Britse kroonkolonie Hongkong. Vanaf de concurrenten zijn ook vluchten naar Guangzhou en Shenyang.

Met zijn conclusie zadelde Davies Cameron echter op met een politiek probleem. De burgemeester van Londen, Boris Johnson, is fel tegenstander van uitbreiding van Heathrow (en Gatwick) omdat daarmee de geluidsoverlast voor de Londenaren toeneemt. Richmond, het kiesdistrict van Johnsons beoogd opvolger Zac Goldsmith, ligt recht onder de aanvliegroute. In mei zijn er burgemeestersverkiezingen.

Cameron zei donderdag dat hij volgend jaar zomer een beslissing zal nemen. Dat leidde tot de felle reactie van het bedrijfsleven en de oppositie dat hij niet aan het land dacht, maar aan zijn partij. De Britse Kamer van Koophandel noemde de premier „laf”, werkgeversorganisatie CBI zei „diep teleurgesteld te zijn”.