Alibaba koopt Chinese krant voor beter imago van China

Critici zijn bang dat The South China Morning Post minder kritisch op de autoriteiten wordt door de overname.

Alibaba-oprichter Jack Ma eerder dit jaar. Foto Kin Cheung / AP

De Chinese internetgigant Alibaba wordt de nieuwe eigenaar van de The South China Morning Post (SCMP), een vooraanstaande Engelstalige kwaliteitskrant van Hongkong. Dat maakte Alibaba Groep vrijdag bekend.

Alibaba wil met de overname iets doen tegen de negatieve toon die westerse media gebruiken in hun berichtgeving over China, volgens The New York Times. Joseph Tsai, vicevoorzitter van Alibaba Groep, zegt daarover in een brief aan de lezers van SCMP:

Wij denken dat de wereld een veelheid aan perspectieven op China nodig heeft. China’s opkomst als economische grootmacht en het belang van China voor stabiliteit in de wereld is te belangrijk om eenzijdig belicht te worden.

Volgens Alibaba zelf zou de beurswaarde van het bedrijf beïnvloed worden door de negatieve berichtgeving over China.

Overheidsbemoeienis

De onafhankelijke, 112 jaar oude SCMP heeft jarenlang geschreven over onderwerpen waarover Chinese staatsmedia niet mogen berichten, zoals politieke schandalen en mensenrechten. Critici zijn bang dat door de overname de SCMP minder kritisch op de autoriteiten wordt, omdat Alibaba een groot belang heeft bij het te vriend houden van de regerende Communistische Partij.

Vanzelfsprekend belooft Alibaba dat de SCMP-redactie “objectief, accuraat en eerlijk” blijft.

The South China Morning Post heeft 150.000 abonnees (papier en digitaal). Dat is weinig voor een Chinese krant, maar onder de lezers zijn wel de beslissers en bestuurders van Hongkong en Zuid-Azië. Als Engelstalige krant is SMCP ook populair voor niet-Chineessprekende zakenlui.

Overnames

Alibaba neemt zeer regelmatig bedrijven over. Van de bij de beursgang opgehaalde 22 miljard euro is al 21,8 miljard uitgegeven aan 47 overnames.

Alibaba zal ook andere mediabezittingen van de SCMP Groep overnemen, zoals tijdschriften (onder meer de Hongkong-edities van Harper’s Bazaar, Esquire en Elle), advertentieactiviteiten en digitale mediaplatforms. Hoeveel geld met de overname gemoeid is, maakte Alibaba niet bekend.