Opnieuw miljoenenboete voor Fiat Chrysler

Foto iStock

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Fiat Chrysler is akkoord gegaan met het betalen van 70 miljoen dollar boete om verder onderzoek naar niet gedane meldingen van doden en gewonden bij crashes te voorkomen, meldt Reuters. Volgens een wet uit 2000 moeten autofabrikanten uitgebreid rapport uitbrengen aan toezichthouder NHTSA over crashes, doden en andere veiligheidsissues, maar heeft Fiat dat verzuimd.

Het is al de tweede hoge boete voor Fiat Chrysler dit jaar. In juli kwam de autofabrikant een schikking van 105 miljoen dollar overeen omdat het te traag had gereageerd op defecten. Dat was de hoogste boete van de NHTSA ooit.

Fiat Chrysler had de toezichthouder in deze nieuwe zaak al eerder laten weten software-problemen te hebben, waardoor ze niet de juiste gegevens konden verstrekken over de crashes en doden.

Maar ondanks dat er geen aanwijzingen zijn dat Fiat Chrysler die gegevens expres wil verbergen of dat er veiligheidsproblemen niet zijn ontdekt door de ontbrekende rapporten, legt de NHTSA er dus wel de hoge boete van 70 miljoen dollar voor op.

Nog maar de helft van de Amerikanen hoort tot de middenklasse

Het verschil tussen winners en losers wordt steeds groter in de Verenigde Staten. Nog maar iets minder dan de helft van alle Amerikanen behoort tot de middenklasse, schrijft The Financial Times. Het is voor het eerst sinds het begin van de jaren zeventig dat de hoge en lage inkomens bij elkaar net iets groter zijn dan de middenklasse.

Dat komt vooral door de globalisering en de technologische veranderingen, stelt Pew Research Center dat het onderzoek heeft uitgevoerd.

De resultaten komen terwijl het debat tussen de presidentskandidaten over hoe de middenklasse weer nieuw leven in te blazen steeds heviger wordt. Dat wordt in elk geval een kwestie van lange adem, zegt Jason Furman topadviseur van president Obama:

“You have seen a hollowing out of the middle of the income distribution, and there’s neither one cause for it nor a single answer. It’s a big problem, it is decades in the making, and it will require a lot of solutions”

Alaska wil na veertig jaar weer inkomstenbelasting heffen

De gouverneur van Alaska wil voor het eerst in veertig jaar weer inkomstenbelasting gaan heffen. Dat is nodig om de begroting op orde te krijgen nu de olieprijs zo laag is. Ook wordt de jaarlijkse uitkering die alle inwoners van Alaska ontvangen als deel van de olieopbrengsten verlaagd, schrijft The Wall Street Journal.

Daar maakt de gouverneur zich niet populair mee, want de inwoners van het onherbergzame Alaska zien het niet betalen van belasting en het ontvangen van hoge olie-uitkeringen als verworven rechten. Maar dat is niet langer vol te houden zegt de onafhankelijke gouverneur Bill Walker:

“This is a major paradigm shift in how the state of Alaska conducts business. That’s because we cannot continue with business as usual and live solely off of our natural resource revenues.”

Overigens gaat het om een hele minimale belasting die eerder symbolisch is dan echt zoden aan de dijk zet. Walker wil vooralsnog niet meer dan anderhalf procent inkomstenbelasting gaan heffen.