Wat is het geheim van de Indiase luchtvaartmaatschappij IndiGo?

Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Ondanks complexe regelgeving, gammele vliegvelden en torenhoge belastingen, gaat de Indiase low-cost luchtvaartmaatschappij IndiGo als een speer. Hoe krijgen ze dat voor elkaar, vraagt Economic Times zich af.

De in 2006 opgerichte maatschappij noteerde na drie jaar al winstcijfers. Onlangs werd het aandeel IndiGo naar de beurs van Mumbai gebracht, waar het direct de lieveling van beleggers werd. Het geheim achter het bedrijf is de simpele bedrijfsvoering, zei directeur Aditya Ghosh onlangs:

Wij focussen ons op het veilig vervoeren van passagiers en hun bagage van A naar B en we serveren voedsel dat ze niet ziek zal maken.

Wat ook helpt is dat IndiGo maar een vliegtuigtype in zijn vloot heeft (de Airbus 320), zodat onderhoudskosten laag blijven. En als ze nieuwe toestellen nodig hebben kopen ze er niet maar een handjevol, maar plaatsen ze direct orders voor meer dan honderd kisten. Zo kan IndigGo scherpe kortingen bedingen.

Japan gaat bedrijven helpen die in India willen investeren

Japanse bedrijven die in India willen investeren kunnen binnenkort rekenen op flinke steun uit Tokio. De regering van premier Abe maakt anderhalf biljoen yen (11.2 miljard euro) vrij om Japanse bedrijven te helpen bij investeringen in het Zuid-Aziatische land, schrijft de Nikkei Asian Review.

Dat de Japanse regering zoveel geld reserveert om de handelsbetrekkingen te bevorderen komt niet echt als verrassing. Media spreken van een heuse ‘bromance’ tussen Narendra Modi en Shinzo Abe, de premiers van beide landen. Deze week gaat Abe weer op bezoek bij zijn vriend in New Delhi. Een van de doelen is het helpen van Japanse bedrijven die in het snelgroeiende India aan de slag willen.

Modi wil de Indiase economie moderniseren en kan daarbij wel wat Japanse hi-tech hulp gebruiken. Er wordt gesproken over het aanleggen van Japanse hogesnelheidstreinen tussen enkele grote Indiase steden. Ook wil India Japanse technologie gebruiken bij de bouw van nieuwe kolencentrales.

Prius blijft goed verkopen, zelfs nu olie goedkoop is

De vierde generatie van de Toyota Prius is in Tokio gelanceerd. De Japanse automaker blijft optimistisch over de verkoop van deze hybride auto, zelfs nu de olieprijs erg laag is en het kostenvoordeel voor autobezitters kleiner wordt, meldt The Japan News.

De nieuwste Prius-versie - de eerste kwam in 1997 op de markt - rijdt zuiniger dan de fabrikant zelf voorspelde. Bij tests in Japan verbruikte de auto een liter benzine per 40.8 kilometer rijden. In Amerika haalt dezelfde auto maar de helft van dat aantal kilometers per liter.

Toyota verkocht wereldwijd 3.6 miljoen Prius-auto’s. Van het nieuwste model verwacht het er jaarlijks zo’n 350 duizend te verkopen. De lage olieprijs heeft daarbij weinig invloed op de vraag naar het model, zegt Mitsuhisa Kato, vice-president van Toyota. Volgens hem blijven klanten bezorgd om een schoner milieu en blijven ze daarom voor de Prius kiezen.