Vodafone klaagt KPN aan vanwege competitievervalsing

115 miljoen euro zou Vodafone hebben misgelopen omdat KPN de alles-in-één-markt blokkeerde.

Hoofdkantoor van telefoonprovider Vodafone aan de Avenue Ceramique in Maastricht Foto: Lex van Lieshout/ANP

Vodafone Nederland stapt naar de rechter omdat concurrent KPN ervoor zou hebben gezorgd dat het telecombedrijf drie jaar later dan gepland kon beginnen met alles-in-éénpakketten. Vodafone zou hierdoor 115 miljoen euro zijn misgelopen.

In een persbericht donderdagochtend schrijft het van oorsprong Britse telecombedrijf dat KPN ondanks “herhaalde toezeggingen” er niet voor zorgde dat Vodafone toegang kreeg tot de technologie om klanten zowel tv, vast internet als telefoon aan te kunnen bieden.

Openstelling

Het voormalige staatsbedrijf KPN is eigenaar van het landelijke kopernetwerk en heeft daarnaast het grootste glasvezelnetwerk van Nederland. Door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) is KPN gedwongen om deze netwerken voor concurrenten open te stellen - al is dat begin dit jaar in twijfel getrokken door de Europese Commissie. Vodafone:

“Aanbieders zonder een eigen vast netwerk zijn afhankelijk van KPN om te kunnen concurreren. Als gevolg van de vertraging kon Vodafone tussen 2011 en 2014 niet effectief concurreren met KPN (en kabelbedrijven) in de Nederlandse telecommarkt.”

Alles-in-één

Juist in deze drie jaren zijn volgens Vodafone honderdduizend huishoudens overgestapt op een alles-in-eenpakket. Zo “beperkte KPN voor Vodafone de mogelijkheid om in een cruciale fase van de markt significant marktaandeel te verkrijgen”, aldus het telecombedrijf. Vodafone wijst erop dat KPN met het eigen merk en dochter Telfort in deze periode veel klanten aansloot op alles-in-éénpakketten.

Vodafone heeft de claim voorgelegd aan de rechtbank in Den Haag. In eerste instantie vraagt het bedrijf “om bevestiging van het onrechtmatig handelen”. KPN laat in een reactie weten “het beeld dat geschetst wordt niet te herkennen”. “Wij hebben een professionele relatie met Vodafone”, aldus de zegsman. Het bedrijf geeft verder geen commentaar. “We wachten de dagvaarding af.”

KPN nummer twee

Volgens ACM hadden begin dit jaar zo’n 4,3 miljoen huishoudens een pakket van een telecomprovider met drie (of vier, inclusief mobiele) diensten. Dat is bijna tweedederde van alle huishoudens. In 2013 waren dat er 3,9 miljoen.

KPN had begin dit jaar hierin een marktaandeel van tussen de 35 en 40 procent. Marktleider is kabelbedrijf Ziggo met meer dan vijftig procent. Vodafone viel onder de categorie ‘Overige aanbieders’ die samen minder dan 10 procent in handen hebben.