Splitsing lijkt laatste stuiptrekking van Yahoo

Internetpionier Yahoo wil zijn webdiensten verhuizen naar een apart bedrijf. Ze moeten overleven zonder de winst van Alibaba.

Yahoo-topvrouw Marissa Mayer Foto Reuters

Oudere internetters worden er vast weemoedig van: zij zetten hun eerste online stapjes via Yahoo. In 1995 was yahoo.com als webportal hét startpunt – het zou nog drie jaar duren voordat Google begon.

Nu vecht Yahoo om te overleven als zelfstandig bedrijf. Woensdag maakte topvrouw Marissa Mayer bekend dat Yahoo zijn webdiensten wil onderbrengen in een apart bedrijf.

Wat dan overblijft van het huidige Yahoo is een holding die het lucratieve belang van 15 procent in de Chinese internetreus Alibaba beheert. Yahoo kocht in 2005 40 procent van Alibaba en zag die investering explosief groeien. In 2012 en 2014 verkocht Yahoo al een gedeelte van het Alibaba-belang – een reddingsboei om de winst tijdelijk op te krikken.

Nog altijd is de waarde van de Chinese deelname veel groter dan de eigenlijke Yahoo-diensten – die doen het niet best. Waarom niet gewoon het belang in Alibaba verkopen, zoals Mayer een jaar geleden aankondigde? Dat zou een forse belastingaanslag opleveren, is de verklaring.

Voor deze opmerkelijke nieuwe constructie is toestemming nodig van aandeelhouders en financiële autoriteiten. Een tijdrovend proces, dat wel een jaar kan duren. In plaats van een herstart als Yahoo 2.0 lijkt de reversed spin-off de laatste stuiptrekking van Yahoo als zelfstandig bedrijf. Door de rest van Yahoo – inclusief een belang in Yahoo Japan – apart te zetten, wordt de weg vrijgemaakt om onderdelen te verkopen. Yahoo was al eerder bijna verkocht . In 2008 deed Microsoft een bod van 44 miljard dollar op de zoekmachine. Daarna volgde een hectische periode met veel wisselingen aan de top en ontslagen. Yahoo telt nu 11.000 medewerkers.

In 2012 werd Marissa Mayer, afkomstig uit de Google-top, bestuursvoorzitter van Yahoo. Zij probeerde Yahoo nieuw leven in te blazen met de aankoop van blogsite Tumblr en investeringen in video en mobiele technologie. Yahoo werd de standaard zoekmachine in de Amerikaanse versie van webbrowser Firefox en Mayer sloot een deal om Google-advertenties te plaatsen.

Mayer en Yahoo, een beknopte geschiedenis:

Nederland is compleet vergoogeld, maar de Yahoo-zoekmachine heeft in de VS een marktaandeel van 12 procent, na Microsofts Bing (20 procent) en Google. Veel Amerikanen gebruiken nog altijd hun Yahoo-mailadres en lezen er hun nieuws. Yahoo is na Facebook en Google het best bezochte internetdomein in de VS. In Japan staat Yahoo zelfs op één.

Yahoo’s jaaromzet van 4,6 miljard dollar steekt echter schril af bij dat van Google (66 miljard dollar) en daalt de laatste jaren. Misschien zijn private-equity-partijen geïnteresseerd om Yahoo te kopen. Of providers; eerder dit jaar kocht Verizon nog die andere klassieke internetportal, AOL, voor 4,4 miljard dollar.