OV-vakblad vindt 14.000 zitplaatsen voor NS

Duitse huurtreinen, de Fyra en zelfs museumtreinen kunnen het zitplaatsentekort oplossen.

De treinen van NS zijn vaak overvol. Foto: Robin Utrecht / ANP

Er kunnen op korte termijn 14.000 zitplaatsen worden toegevoegd aan de capaciteit van NS. Dat zegt het vakblad OV-Magazine. Het tijdschrift kwam na een rondgang onder experts met negen manieren waarop het tekort aan zitplaatsen bij de NS kan worden verholpen.

Staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA, Infrastructuur en Milieu) wil dat NS snel met een oplossing komt voor het capaciteitsprobleem. Ze vraagt het spoorbedrijf nog voor de kerst met een ‘alles-uit-de-kast-scenario’ te komen.

OV-Magazine heeft vast een voorschot genomen op zo’n scenario. Het blad suggereert onder andere om zogenaamde Mat ’64-treinstellen, die volgende week uit dienst worden gehaald, te blijven gebruiken. De meeste van die treinen zitten namelijk nog niet aan het einde van hun levensduur, zoals die door NS-onderhoudsbedrijf Nedtrain wordt gesteld. De laatste treinstellen zouden zelfs tot 2017 mee moeten kunnen.

De Mat ’64-stellen zijn samen goed voor ruim 4.000 zitplaatsen. Omdat de NS in eerste instantie vergeten is vervangende treinen te bestellen, kunnen die pas in september in gebruik genomen worden.

Creatieve oplossingen

Er zouden ook ruim honderd rijtuigen bij kunnen worden gehuurd. Deze rijtuigen zijn tussen 2006 en 2010 al door NS gebruikt op de lijn Amsterdam - Deventer, maar staan nu in Duitsland te verstoffen. Sommigen hebben zelfs nog de geel-blauwe kleuren van NS. Volgens verhuurder Heros Rail zouden de eerste rijtuigen binnen vier tot acht weken al op het Nederlandse spoor kunnen staan. Dat zou 4.000 tot 5.000 zitplaatsen opleveren.

OV-Magazine komt ook met creatievere oplossingen. Zo suggereert het tijdschrift om de Fyra (met bijna 5.000 zitplaatsen) weer in gebruik te nemen, internationale treinen in de spits als intercity te gebruiken of zelfs museumtreinen in te zetten om extra zitplaatsen te kunnen bieden.

NS heeft donderdagmiddag gereageerd op de voorstellen van OV-Magazine door ze één voor één na te lopen. Zo geeft het bedrijf aan dat er tussen Den Bosch en Rosmalen al een proef loopt met de inzet van bussen op drukke trajecten. Ook meldt NS zeker creatief om te willen gaan met bestaand materieel. “Misschien verrassen we je nog :)”, schrijft het bedrijf.