Ook Charlie gaat met z’n tijd mee

Good grief! Het is even schrikken: ook Charlie Brown krijgt een update. Hij, Lucy, Linus, beagle Snoopy, Schroeder en alle andere favoriete personages maken anno 2015 hun opwachting in 3D, met van die verzadigde kleuren die je in alle computeranimatiefilms ziet.

Op het eerste gezicht lijkt dit allemaal heel ver verwijderd van de elementaire eenvoud die Charles M. Schulz, de bedenker van Charlie Brown, nastreefde. In zijn tekeningen stond geen pennenstreek te veel. Nader beschouwd valt de nieuwlichterij mee. Uit De Peanuts film, die werd geschreven door Schulz’ zoon en kleinzoon, blijkt veel respect voor Schulz. Soms zijn de gezichtsuitdrukkingen zelfs rechtstreeks van de oorspronkelijke tekeningen overgenomen.

Een belangrijker inspiratiebron dan de strip zelf zijn misschien de Peanuts-televisiespecials, waarvan het Emmy-winnende A Charlie Brown Christmas precies vijftig jaar geleden werd uitgebracht. Hieruit is veel geleend, van losse grappen tot hele scènes. Ook kopieerde regisseur Steve Martino de (indertijd kostenbesparende) stijl, met opzettelijk rudimentair bewegende personages tegen een statisch decor. De verhaallijn van Snoopy en Charlie Brown die verliefd wordt op het mysterieuze meisje met het rode haar komt uit een andere tv-special, You’re in Love, Charlie Brown (1967).

Een sterke vondst is het hergebruiken van Vince Guaraldi’s energieke jazzmuziek uit de tv-specials. De opgewektheid ervan vormt een mooi contrapunt voor Charlies zwaarmoedige inborst. Daarom is het jammer dat de makers in een aantal scènes gladde, hedendaagse popmuziek gebruiken. Deze poging een nieuw, jong publiek aan te spreken voelt misplaatst. Ook is de film wat uit balans. De (ingebeelde) avonturen van Snoopy, die het opneemt tegen de Duitse gevechtspiloot de Rode Baron, zijn wat langdradig.

Schulz’ oeuvre heeft nog steeds een universele geldigheid. Net als in de strip draait het in de animatiefilm om het grote verschil tussen Charlies negatieve zelfbeeld – onzeker, onhandig en verlegen – en hoe anderen de stuntelaar zien: als integer persoon, lieve broer en goede vriend.