‘NS kan treinen huren in Duitsland’

Ruim honderd treinstellen die al eerder in Nederland hebben gereden, zouden op korte termijn weer dienst kunnen doen om het tekort bij NS te verlichten. Dat blijkt uit een rondgang van het online vakblad OV-Magazine.

Staatssecretaris Dijksma (PvdA) van Infrastructuur en Milieu heeft NS opgedragen voor de Kerst met voorstellen te komen om komend jaar het verwachte treinentekort op te lossen. OV-Magazine onderzocht negen opties.

De Duitse rijtuigen, van het type ICL, reden van 2006 tot 2010 tussen Amsterdam en Deventer en bieden vijf- tot zesduizend zitplaatsen. Sommige hebben zelfs nog de geel-blauwe NS-kleurstelling. Verhuurder Heros Rail heeft meer dan honderd rijtuigen op voorraad en kan ze binnen acht weken leveren. NS zou Heros Rail nog niet hebben benaderd.

OV-Magazine meldt dat de ICL-rijtuigen bovengemiddeld vaak met defecten kampten toen ze nog op het Nederlandse spoor reden. Hoewel de treinen volgens de regels van de Inspectie Leefomgeving en Transport gewoon zijn toegestaan, is een van de genoemde nadelen dat de machinist de deuren niet centraal kan vergrendelen – die verantwoordelijkheid ligt bij de conducteur.