Dit schrijven andere media vandaag

Foto ANP/Remko de Waal

Dit zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere media.

Nergens is het fijner en productiever vertoeven voor een flexwerker dan bij Tribes, schrijft de Telegraaf. Een vakjury bezocht flexwerkplekken door het hele land en als winnaar kwam dit flexibele kantoor in Eindhoven uit de bus rollen.

Cafés en koffiezaken als Bagel & Beans en Coffee Company trekken ook veel ZZP-ers en andere ‘kantoorlozen’, maar een goede flexwerkplek biedt meer dan alleen een bak koffie en een tafel om aan te werken. Volgens jurylid Paul Iske is die variëteit precies de succesformule die Tribes in Eindhoven goed in de vingers heeft:

Voor elk type activiteit is daar een aparte plek. Een bibliotheek, een soort tent en kleine zaaltjes voor besprekingen. Het ontwerp is mooi en de ontvangst gastvrij. Bovendien ben je, omdat het onderdeel is van een breder concept, niet gebonden aan één plek.

De meeste eenpitters werken vanuit huis, maar ruim honderdduizend van hen werken regelmatig op een flexwerkplek, volgens onderzoek van ZZP Barometer. Zij besteden gemiddeld per maand € 153,75 aan de huur van zo’n flexibel kantoor.

Een goede slogan verzinnen is nog best moeilijk

Tenenkrommend slechte slogans, iedereen kent ze wel. Trouw heeft vandaag een serie hilarisch slechte slagzinnen, in de aanloop naar de uitreiking van de slechtste slogan award volgende week.

‘Ed your service’ van dakbedekker Ed Zorn is een klassiekertje, volgens Christine Liebrecht, een van de initiatiefnemers van de prijs:

Vaak bevatten ze woordspelingen, bijvoorbeeld met Engelse woorden die in het Nederlands een andere betekenis hebben.

‘Ik cake al naar je uit’, van Van Dijk banket is een ander voorbeeld van zulk weinig geslaagd gebruik van de Engelse taal in het Nederlands.

Dit jaar zijn alle tien de kandidaten voor de slechtste slogan award kleine bedrijven die zelf hun slogan verzonnen. Toch doen grote merken die dure reclamebureaus kunnen inhuren het zeker niet altijd beter. Toyota’s ‘Go fun yourself’ of ‘Dikke neus, ik ga naar Schoenenreus’ zijn daarvoor het bewijs.

NS steekt 5 miljoen in innovatieve start-ups

De NS trekt 5 miljoen euro uit om start-ups in de mobiliteitssector verder te kunnen helpen, schrijft het Financieele Dagblad vandaag. Uit het fonds kunnen relatief kleine bedragen, van tussen de 50 duizend en 500 duizend euro, geïnvesteerd worden in jonge bedrijven.

In samenwerking met onder andere de ANWB en Schiphol doet het bedrijf al langer mee in het Mainport Innovation Fund. Robin Radar is een van de start-ups die geld kreeg uit dat fonds. Dat bedrijf ontwikkelt slimme oplossingen om ‘bird strikes’ te voorkomen; botsingen tussen vliegtuigen en vogels.

Het aparte investeringsfonds van 5 miljoen dat NS nu opricht is vooral gericht op het verbeteren van het welzijn van treinpassagiers, zegt een woordvoerder van NS:

Het NS Innovatiefonds is een puur strategisch fonds dat zich richt op het verbeteren en verbreden van de reiservaring van onze klanten.