4.950 euro voor Adele in ZiggoDome

De doorverkoop van kaartjes voor concerten en evenementen via internet neemt absurde vormen aan. Valt er wat tegen te doen?

De twee concerten van Adele waren vrijdag in een mum van tijd uitverkocht. Bij de twee extra concerten, die maandag in de verkoop gingen, was het niet anders. Binnen een half uur waren ze op en werden er massa’s kaartjes via websites doorverkocht voor woekerprijzen: voor een zitplaats bij het podium betaal je tussen de 500 en 5.000 euro.

1 Zijn mensen echt bereid om zoveel geld te betalen voor een concertkaartje?

Het is een markt van vraag en aanbod. Hoe schaarser de toegangskaarten, des te meer men bereid is te betalen. Wachten is ook een mogelijkheid. Immers, als de concertdatum nadert, gaan de prijzen mogelijk omlaag, omdat verkopers er niet mee willen blijven zitten. Maar de Adele-fans die niet het risico willen lopen ernaast te grijpen, wachten daar niet op. Zij betalen de hoge prijzen van nu. In de voorverkoop kostten kaartjes voor een optreden van Adele in Nederland tussen 65 en 125 euro. Voor de goedkoopste plaatsen die nu op Seatwave te koop zijn, voor plaatsen verder weg van het podium, wordt nu 200 euro gerekend.

2 Is het doorverkopen van kaartjes verboden?

Nee. De Tweede Kamer nam in 2010 wel een wetsvoorstel aan dat de doorverkoop van kaarten moet inperken, maar dat is dus geen verbod. Naast de initiatiefnemers, SP en CDA, stemden PvdA, GroenLinks, D66, Partij voor de Dieren, PVV en het lid Verdonk voor het voorstel, dat regelt dat kaartjes niet voor hogere prijzen dan de oorspronkelijke verkoopprijs mogen worden doorverkocht. De verkoper mag maximaal 20 procent extra vragen voor administratie- en verzendkosten. Vraagt de verkoper meer, dan kan de koper dit bedrag terugvorderen via een civielrechtelijke procedure. De Eerste Kamer moet het wetsvoorstel nog behandelen.

3 Gaat het wetsvoorstel de doorverkoop van kaartjes stoppen?

De Eerste Kamer zal het voorstel naar verwachting in februari behandelen. Op 17 november sprak een aantal deskundigen zich er kritisch over uit. Zo zei hoogleraar civiel recht Willem van Boom dat consumenten niet naar de rechter zullen stappen om hun geld terug te krijgen: de juridische kosten zullen meestal hoger uitvallen dan het bedrag waar het om gaat.

De initiatiefnemers van het wetsvoorstel zijn zich daarvan bewust, zeggen ze. Maar zij hopen dat consumenten zich zullen verenigingen en samen naar de rechter zullen stappen. Daar kan dan een waarschuwende werking van uitgaan. Initiatiefnemer SP heeft een meldpunt voor te dure kaarten geopend. Alle meldingen worden gebundeld in een zwartboek, dat voor de behandeling in de Eerste Kamer aan de senatoren zal worden aangeboden.

4 Waarom wordt het doorverkopen van kaartjes niet volledig verboden?

Dat zou in strijd zijn met de regels van de vrije markt, waarop consumenten goederen aan elkaar mogen doorverkopen. Ook de SP vindt dat doorverkopen mogelijk moet blijven, bijvoorbeeld als iemand ziek is geworden, of als iemand toch liever iemand anders wil meenemen naar een concert. Het maken van grote winst op de kaartjes wil de partij verbieden.

5 Is er een afdoende manier om het doorverkopen van kaartjes tegen te gaan?

Jawel: kaartjes verkopen op naam, en bij de toegangscontrole de identiteit van de bezoekers controleren. Maar dat kost veel geld. Bovendien is het bij grote evenementen moeilijk uitvoerbaar. Daarbij ligt het politiek gevoelig, omdat de privacy in het geding is.

6 Mojo en Ticketmaster probeerden lange tijd de doorverkoop van kaarten te bestrijden. Nu werken ze samen met een site waar kaarten worden doorverkocht. Hoe kan dat?

Mojo werd in 2006 overgenomen door een Amerikaans bedrijf: Live Nation. Dit bedrijf is ook eigenaar van Ticketmaster, waar de officiële kaartjes voor de concerten van Mojo worden verkocht. Vorig jaar kocht Live Nation ook Seatwave op, het eerder genoemde platform waar kaartjes worden doorverkocht tegen hogere prijzen. Dit bedrijf is nu een dochteronderneming van Ticketmaster geworden. Wie op de site van Ticketmaster zoekt naar kaartjes voor Adele, wordt doorverwezen naar Seatwave. Mojo stelt dat het geen invloed had op de overname, omdat het een beslissing was van het Amerikaanse moederbedrijf. Het evenementenbedrijf heeft zijn steun aan het wetsvoorstel voor SP en CDA inmiddels ingetrokken.

7 Sluizen Mojo of Ticketmaster kaarten door naar Seatwave?

De bedrijven zeggen van niet. Ticketmaster stelt: als we secundaire ticketverkoop niet kunnen tegenhouden, dan bieden we liever zelf een platform waar mensen hun kaarten veilig aan elkaar kunnen doorverkopen.

8 En hoe zit het in andere landen?

De Belgische minister Kris Peeters (Consumentenzaken) wil Europese afspraken maken tegen woekerhandel. Het met winst doorverkopen van tickets is in België verboden. Overtreders riskeren een boete tot 60.000 euro en een gevangenisstraf van een maand. Maar via Seatwave.be zijn er wel tickets voor concerten te krijgen die via de officiële kanalen zijn uitverkocht. België kan Seatwave niet aanpakken, omdat het bedrijf formeel is gevestigd in Nederland.