Wie koopt Elsevier als het geen Elsevier meer heet?

Elsevier moet na verkoop zijn naam veranderen om verwarring met wetenschappelijke uitgaves te voorkomen.

Het grootste opinieblad, maar de oplage daalt

Vraag een advocaat in Amsterdam naar Elsevier en hij noemt het opinieblad. Maar stel dezelfde vraag aan een cardioloog in Seattle, een ingenieur in Berlijn of een microbioloog in New Delhi en zij verwijzen naar ’s werelds grootste wetenschappelijke uitgever.

Lang mocht het opinieblad de naam Elsevier blijven dragen, ook al had moederconcern Reed Elsevier (nu RELX) inmiddels al zijn publiekstitel afgestoten. „Om historische redenen”, zeiden woordvoerders van het bedrijf herhaaldelijk. Maar daar komt binnenkort verandering in.

RELX wil het weekblad verkopen, samen met vakblad Beleggers Belangen, meldde het in april. Vorige week kreeg het personeel te horen dat RELX daaraan een verstrekkende voorwaarde verbindt: weekblad Elsevier moet zijn naam veranderen. Niet meteen, maar binnen enkele jaren.

1 Waarom een nieuw naam?

RELX wil de naam exclusief reserveren voor zijn wetenschappelijke uitgeefactiviteiten. Dat moet voorkomen dat verwarring ontstaat en dat activiteiten van het weekblad schade zouden kunnen berokken aan de reputatie van de veel grotere wetenschappelijke uitgeverij. Die had in 2014 een omzet van 2,8 miljard euro (van totaal 8 miljard voor RELX). De omzet van het weekblad is onbekend.

2Waarom wordt het verkocht?

Elsevier en Beleggers Belangen passen niet langer in het portfolio, meldde RELX al in april. Het bedrijf wil zich concentreren op ‘datahandel’. Het aanbod van RELX is de afgelopen jaren al bijna helemaal digitaal geworden. Nu zit het concern in een volgende fase: de digitale artikelen gaan steeds meer deel uit maken van de software die medici, juristen, fiscalisten en ingenieurs, gebruiken in hun dagelijkse werk.

3Zijn er eigenlijk kopers?

Daar lijkt het niet op. De bladen staan sinds april in de etalage – officieel overweegt RELX „strategische alternatieven” voor de titels. Het bedrijf heeft nooit een termijn willen noemen, maar heel lang kan je de journalisten en het andere personeel eigenlijk niet in het ongewisse laten. Bovendien biedt RELX nu aan om samen met een koper de bladen te exploiteren. Het is natuurlijk gemakkelijker het blad te verkopen als iemand niet 100 procent van de aandelen hoeft te kopen, maar pakweg 60 procent.

RELX heeft de bladen aangeboden aan dagbladuitgevers in Nederland. Dat zijn tegelijkertijd de grootste concurrenten. De bijlagen van vooral de zaterdagkranten hebben de opinietijdschriften juist verdrongen.

4Is verkoop makkelijker als de naam verandert?

Dat lijkt van niet. Want wat koop je dan? Alleen de redactie en overige makers, niet het merk. En dat merk is juist belangrijk in het enorme aanbod. En een bekend en gerespecteerd merk als Elsevier kan ook een autoriteit zijn online.